Tuesday, October 28, 2008

USAHA MENJATUHKAN PRESIDEN PAS

Kini sudah geger mengatakan Datuk Husam Musa bersama dengan team Erdogannya mahu mengguling Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi AWang pada Muktamar PAS tahun hadapan. Husam menggunakan pelbagai ‘senjatanya’ bagi tujuan itu.

Ikuti apa yang ditulis oleh seseorang melalui blog antihusam.blogspot.com pada 21 Oktober 2008.

Ikuti tulisan tersebut:

Sayup-sayup kedengaran bahawa Husam Musa bersama dengan team Erdogannya sedang merancang sesuatu yang besar untuk Muktamar PAS tahun hadapan. Muktamar PAS tahun depan dilihat sebagai genting kerana adanya pemilihan pucuk kepimpinan utama PAS.

Dr. Zulkifli Ahmad (atau Abu Iman yang merupakan pengarah Pusat Penyelidikan PAS) dikatakan pernah berkata bahawa pemilihan PAS tahun depan akan berlaku pertembungan yang hebat diantara kumpulan profesional yang cenderung kepada ulama dengan kumpulan profesional yang inginkan perubahan .

Apa maksud beliau....hanya dia sahaja yang tahu. Ramai orang tidak tahu disebalik kelembutan watak Dr. Zul ini - dialah sebenarnya diantara perancang utama kumpulan Erdogan. (kalau saya ada mood mungkin saya akan ceritakan dengan lebih lanjut tentang siapa sebenarnya Abu Iman ini.... apa latar belakangnya....apa 'jasa' beliau kepada gerakan Islam terutamanya berkenaan "indimaj"... kenapa beliau bersama dengan PAS....dan betapa beliau begitu hadapkan kepada jawatan dan pangkat untuk merealisaskan cita-citanya).

Jawatan sebagai Pengarah PPP digunakan semaksima mungkin untuk mencari pengaruh dan kedudukan setelah dilobi sakan oleh Dr. Hatta sejak zaman AlMarhum Ust Fadhil Nor lagi.

Balik kepada kisah Husam Musa....Rata-rata pimpinan PAS pusat tahu dan sedar tentang cita-cita besar Husam Musa hendak menjadi Presiden PAS. Mereka juga tahu bahawa Husam sedang merancang sesuatu untuk mencapai niatnya itu. Tapi Husam Musa lebih tahu bahawa bukan mudah untuk menduduki kerusi Presiden tersebut lebih-lebih lagi beliau perlu berhadapan dengan tokoh ulama terbilang.

Beliau tahu kalau beliau bertanding kerusi presiden melawan Tuan Guru Hj Hadi, beliau akan kalah teruk dan seolah-olah hilang wang pertaruhan. Beliau juga tahu beliau tidak boleh kelihatan menentang Tuan Guru Presiden secara terbuka kerana kalau nampak jelas dalam suasana sekarang maka sudah tentu seluruh ahli PAS akan bersatu menentang beliau.

Maka sebab itulah Husam perlu melakar perancangan dan strategi yang cukup teliti untuk menjayakan cita-citanya tersebut.

Jadi, apakah akal dan perancangan Husam?

1.Melagakan Mursyidul Am dengan Tuan Guru Presiden

Semua orang terkejut beruk bila bulan lepas, Tok Guru Nik Aziz kata usaha menukar kerajaan sekarang bukan macam angan-angan mat jenin. Kenapa tok guru perlu menggunakan perkataan mat jenin dalam kiasannya? Tidakkah Tok Guru tahu bahawa kiasan tersebut dipopularkan oleh Tuan Guru Presiden?

Tidakkah Tok Guru baca atau dibacakan akhbar yang menyiarkan berita bahawa Presiden PAS ada menyebut tentang angan-angan Mat Jenin bila memperkatakan tentang kerajaan baru pada 16 Sept yang lepas? (yang cuba dipadamkan oleh syed Azman dengan menipu wartawan harakah). Kalau tok guru tahu, sedar dan baca kesemuanya, mengapa perlu menempelak Tuan Guru Presiden secara terbuka.

Takkanlah hanya kerana nak menyokong kerajaan baru yang belum tentu boleh wujud dan berkemungkinan besar tidak akan jadi, tok guru nak gadaikan semangat ukhuwwah Islamiyah dan Mahabbah dengan Presiden sendiri.

Takkanlah kerana nak menyokong Anwar, Tok Guru mahu supaya ahli PAS melihat ada pertembungan diantara Mursyidul Am dengan Presiden? Takkanlah kerana percayakan Husam, Tok Guru nak merendah-rendahkan martabat Tuan Guru Presiden?

Apa yang saya khuatir, Tok Guru tidak mendapat maklumat yang sebenarnya....sama macam kes Dato' Pa - apabila Tok Guru dikatakan mengaku tak baca keseluruhan kenyataan Dato' Pa. Apa yang lebih saya khuatir, Tok Guru sedang digunakan oleh Husam Musa dan geng erdogannya untuk meruntuh kepimpinan ulama PAS.

Yang pastinya Tok Guru Nik Aziz seringkali mengeluarkan kenyataan yang dilihat bercanggah dengan Tuan Guru Presiden. Ini adalah amalan yang tidak sihat didalam jamaah kita. Muktamar telah melantik Tuan Guru Hj Hadi sebagai Presiden PAS, maka kita hendaklah patuh dan taat kepada kepimpinan beliau dan membenarkan beliau memacu jamaah mengikut acuan beliau selagimana tidak bercanggah dengan Al-Quran dan AlHadis. Manakala Mursyidul Am hanyalah "advisory post" disamping mempengerusikan Majlis Syura dan bukannya kuasa eksekutif di dalam parti.

Tetapi apa yang berlaku Muryidul Am lah yang paling banyak mengeluarkan kenyataan berkaitan parti berbanding Presiden. Semoga Tok Guru Nik Aziz memahami dan difahamkan bidangkuasa beliau sebelum ahli hilang rasa hormat kepadanya.

Yang lebih saya khuatir perancangan melagakan kepimpinan ulama kita ini adalah berniat jahat dan bertujuan untuk merendahkan kepimpinan ulama di dalam PAS dengan harapan ahli akan hilang keyakinan kepada ulama dan memilih bukan ulama sebagai pemimpin nanti.

2. Menggunakan pengaruh Mursyidul Am

Semua orang sedia maklum bahawa Husam berjaya mempengaruhi Tok Guru Nik Aziz dalam banyak hal. Walaupun kadangkala Tok Guru berjaya disedarkan oleh kaum keluarganya dan kawan rapatnya, tetapi bila Husam muncul saja semuanya akan bertukar balik seolah-olah macam dipukau....entah ilmu apalah yang dipakai Husam untuk mempengaruhi Tok Guru Nik Aziz.

Entah kenapalah Tok Guru Nik Aziz begitu sayangkan Husam walaupun lebih separuh daripada ahli perhubungan PAS Negeri Kelantan tidak menyukai beliau dan lebih separuh daripada ADUN PAS di Kelantan pun tidak menyukai beliau kerana mereka terlebih maklum akan sifat dan amalan kejinya.

Yang jelasnya Tok Guru Nik Aziz memang terlalu sayangkan Husam sehingga dia pernah berkata bahawa Husam layak menjadi Presiden PAS!!!! (na'uzubillah)
Kata-kata inilah yang ditungu-tungu oleh Husam dan atas sebab itulah Husam bersungguh-sungguh berusaha ke arah itu dan kumpulan Erdogannya seringkali menggunakan nama Tok Guru Nik Aziz sebagai hujah mereka.

Nama Tok Guru Nik Aziz dijaja merata-rata sehingga ke blog-blog mereka bagi membenarkan usaha jahat mereka. Jangan terkejut jika nanti mereka akan berkata bahawa Mursyidul Am lah yang menyuruh Husam lawan Presiden.

3. Merendahkan taraf dan martabat kepimpinan ulama PAS

Satu fahaman yang cuba ditanam ke dalam minda dan pemikiran ahli-ahli PAS ialah ulama tidak faham siasah dan tidak pandai berpolitik.

Mereka mungkin pandai baca AlQuran dan Alhadis tetapi tidak pandai menyusun strategi politik dan tidak pandai mengadaptasikan ayat-ayat yang dibaca ke dalam realiti semasa.

Sebab itulah bila Tuan Guru Presiden beristikharah sehingga diilhamkan dengan Surah Al-Anfal, mereka cuba mempermainkannya. Mereka mencari pendapat yang paling tidak diterima oleh jumhur bahawa ayat tersebut telah mansuh semata-mata untuk menimbulkan keraguan ahli terhadap kehendak ayat tersebut.

Dan bila Timbalan Mursyidul Am, Ust Haron Din membaca khutbah hari raya dengan mensyarahkan ayat tersebut bahawa mereka yang menentang muzakarah/muqabalah dengan musuh adalah menentang Al-Quran - maka mereka cuba memperlekehkannya dengan seribu satu alasan bahawa ayat tersebut telah disalah tafsir.

Begitulah lekehnya ulama-ulama PAS dikacamata mereka. Apa yang mereka hendak tonjolkan ialah hanya mereka yang pandai tafsir AlQuran ikut kehendak semasa. Dan seolah-olah ingin menunjuk dan menampakkan bahawa akal dan strategi mereka lebih hebat dari hujah Quran.

Ulama-ulama didalam PAS bagi mereka adalah "obsolete" atau kuno dan telah ketinggalan zaman. Ulama-ulama di dalam PAS tidak dapat diterima oleh kaum India dan Cina. Bagi mereka, kalau kita hendak melihat PAS terus relevan dan diterima oleh segenap lapisan masyarakat maka kita hendaklah menukar kepimpinan ulama di dalam PAS. Inilah propaganda bahaya yang sedang dirancang oleh kumpulan Erdogan tanpa kita sedari.

4. Menyerang kepimpinan Tuan Guru Hj Hadi

Satu isu yang sering dimainkan oleh kumpulan Erdogan ialah “PAS Trengganu”. Dimana-mana mereka cuba memperlekehkan PAS Trengganu. PAS Trengganulah yang bawa idea muzakarah dengan UMNO, PAS Trengganulah yang paling tak pandai berstrategi, PAS Trengganu tidak pandai memerintah negeri, sikap PAS Trengganulah yang menjadi punca tewasnya PAS di Trengganu dan macam-macam lagi keburukan PAS Trengganu dicanang merata-rata.

Apakah tujuan mereka sebenarnya???

Tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk menyerang dan memperlekehkan Tuan Guru Presiden yang datang daripada Trengganu dan pernah memimpin PAS Trengganu. Apa yang hendak ditonjolkan ialah Tuan Guru Presiden sebenarnya tidak mampu memimpin. Kalau di Trengganu pun gagal macam mana nak memimpin PAS satu Malaysia.

Begitulah hinanya taktik dan perancangan mereka. Kenapa perlu dimainkan sentimen kenegerian (Trenganu ke Selangor ke) sedangkan itu adalah perancagan jahat Yahudi yang cuba memecahkan Islam dengan sempadan negeri – sedangkan kita satu Jamaah yang mempunyai amal jama’i dan asas-asas ukhuwwah.

Kita laksana batu bata yang kalau dicubit peha kanan terasa di peha kiri. Kalau kita rasa sahabat kita di Trengganu ketinggalan dan lemah dan kalau kita perasan yang PAS Negeri kita yang terlebih pandai strategi, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk turun menolong atas rasa mahabbah dan ukhuwwah bukannya tulis di dalam blog untuk mengaibkan mereka dikhalayak dan mendabik dada kununnya dia tahu punca kekalahan PAS di Trengganu.

5. Bergerak secara berkumpulan

Seolah-olah telah wujud apa yang dikatakan tanzim di dalam tanzim (ini adalah kepakaran Abu Iman dan Abu Urwah). Kumpulan Erdogan ini sering berjumpa dan bermesyuarat sesama mereka terutamanya sebelum dan sesudah mesyuarat AJK PAS Pusat. Mereka merancang secara berkumpulan untuk menangani sebarang isu di dalam Parti.

Sebab itulah tidak hairan jika didalam ceramah-ceramah dan tulisan mereka, mereka memainkan isu-isu yang lebih kurang sama. Mereka sengaja “pre-empt” dengan mengembar-gemburkan bahawa ada usaha untuk membawa PAS masuk UMNO.

Sedangkan sudah berapa puluh kali dinafikan oleh Presiden dan Timbalannya, tetapi mereka masih tetap memainkan isu tersebut. Ini adalah bertujuan untuk menimbulkan kemarahan ahli terhadap Presiden dengan cuba menuduh Presiden menipu ahli.

6. Menggunakan bloggers

Semua orang sedia maklum siapa Kickdefella. Terang-terang Husam mengupah beliau menulis blog dan dan mengunakannya untuk menyampaikan propaganda beliau dan kumpulannya. Begitu juga bloggers yang lain seperti Penarik Beca, Tulang Besi, Khalid Samad dll – semuanya adalah tali barut kumpulan Erdogan yang terang-terang menyerang kepimpinan ulama PAS dengan seribu satu alasan. Mereka sengaja mereka-reka cerita dan teori untuk menimbulkan keraguan dan syak wasangka ahli terhadap kredibiliti kepimpinan ulama PAS.

7. Menggunakan Harakah

Harakah ialah lidah rasmi PAS. Ianya dibaca oleh majoriti ahli-ahli PAS seluruh Malaysia. Mempengaruhi dan menguasai Harakah termasuk Harakahdaily menjadi agenda utama Husam dan kumpulan Erdogannya dalam merealisasikan cita-cita mereka. Pengarah Urusan Harakah sekarang ini ialah Dato’ KJ. Kita dah sedia maklum siapakah Dato’ KJ dan siapakah bosnya. Sebab itulah Dato’ KJ secara terbuka selalu tidak bersetuju dengan pandangan Tuan Guru Presiden yang sepatutnya menjadi bosnya.

Dalam banyak hal beliau cuba mempengaruhi Lutfi sebagai Ketua Pengarang Harakah untuk menyiarkan yang tidak sepatutnya dan tidak menyiarkan yang sepatutnya disiarkan. Manakala Harakahdaily pula diurus oleh Rashidi Hassan yang telah berjaya di ‘beli” oleh kumpulan Erdogan. Sebab itulah berita dalam Harakahdaily hanya berkisar mengenai aktiviti dan kehendak mereka terutamanya mengenai Pakatan Rakyat dan Anwar Ibrahim.

Tuan Guru Presiden seringkali pening kepala dengan dua media rasmi utama PAS ini. Beberapa kali dikatakan bahawa beliau agak marah dengan akhbar Harakah dan Harakahdaily yang gagal mencerminkan lidah rasmi PAS dan gagal menyiarkan berita yang dianggap penting untuk disampaikan kepada ahli. Amat malang bagi seorang Presiden parti bila dia melantik seseorang untuk menerajui Akhbar Harakah dan Harakahdailiy tetapi mereka tidak mengikut arahan beliau.

Saya rasa dah tiba masanya Presiden menggunakan kuasanya untuk melantik orang lain demi menyelamatkan akhbar Harakah dan Harakahdailiy daripada terus dikuasai oleh mereka yang mempunyai agenda tersendiri.

7. Membeli Negeri dan Kawasan

Setelah lebih dari 18 tahun PAS memerintah Kelantan, yang kaya bukan PAS Kelantan tetapi Husam Musa. Semua orang tahu Husam banyak duit hasil dari kekayaan kerajaan negeri. Cuma dia bijak “berbelanja”. Dia tidak tunjuk kekayaannya atau berbelanja untuk membeli banglo mewah atau kereta mewah.

Tetapi duitnya yang banyak digunakan untuk menjayakan cita-cita politiknya. Sudah berapa banyak kawasan dan negeri yang melaporkan bahawa Husam memberikan mereka wang yang agak banyak untuk menjalankan aktiviti-aktiviti tertentu.

Husam memang pandai kerana dia belajar daripada UMNO dan mentornya Anwar Ibrahim untuk bermain dengan politik wang. Dia tahu bahawa kawasan-kawasan atau negeri yang diberikannya wang sudah tentu akan terhutang budi dengan beliau dan akan menyokongnya kelak bila tiba masanya.

Ada juga dikalangan pimpinan kita di Perak dan negeri2 yang lain yang mendapat projek dan imbuhan secara tidak langsung daripada hasil balak di Kelantan. Semuanya hanyalah untuk membeli sokongan daripada negeri dan kawasan di dalam muktamar yang akan datang.
Saya harap ahli dan pimpinan kita diperingkat cawangan, kawasan dan negeri tidak sebodoh itu diguna dan digula-gulakan oleh Husam dengan wang ringgit sehingga sanggup menggadaikan prinsip dan asas-asas perjuangan kita.

8. Memujuk Presiden untuk melepaskan jawatan

Diberitakan bahawa telah ada usaha-usaha untuk memujuk Tuan Guru Hj Hadi melepaskan jawatannya sebagai presiden PAS. Sebagai ganti beliau akan dilantik sebagai Mursyidul Am PAS setelah Tok Guru Nik Aziz dikatakan bersetuju dengan idea tersebut dan bersedia untuk memberi laluan kepada beliau.

Dengan cara itu mudahlah Husam naik menduduki kerusi Presiden. Tetapi saya tidak fikir Tuan Guru Presiden kita akan terpedaya dengan taktik bodoh seperti itu. Beliau seribu kali lebih cerdik daripada Husam Musa dan geng Erdogannya.

Kesimpulannya, Husam Musa memang berusaha keras untuk menjadi Presiden PAS. Beliau sanggup melakukan apa sahaja untuk menjayakan cita-cita tersebut. Pokoknya.. matlamat mesti menghalalkan cara. Cuma mungkin beliau terlupa bahawa disebalik perancangan beliau, Allah juga merancang untuk menyelamatkan kesucian perjuangan Islam. Semoga PAS dijauhi daripada pemimpin yang tamak kepada kuasa dan pangkat.

Kepada kumpulan Erdogan, kembalilah ke pangkal jalan sebelum terlambat, janganlah menjadi penyumbang kepada kejayaan perancangan yahudi dan barat yang ingin melihat gerakan Islam berpecah dan lemah. Kembalilah memberi wala dan taat kepada kepimpinan Tuan Guru Presiden. Semoga perjuangan kita diberkati dan di redhai Allah. Jika Allah redha cukuplah untuk kita walaupun kita kalah dan walaupun tidak diredhai dan disukai oleh munafiqin dan musyrikin.

Monday, October 27, 2008

PENAGIH DADAH - CABARAN UNTUK KERAJAAN PKR

Kerajaan negeri di bawah Pakatan Rakyat – Pulau Pinang, Kedah, Selangor, Perak dan Kelantan pastinya menghadapi cabaran dalam menangani isu penagih dadah.

Ini kerana penagih baru di negeri-negeri berkenaan turut bertambah. Bolehkah mereka menggendalikannya?

Dan jika sukar, apakah mereka akan menuding kerajaan Pusat atau kerana mewarisinya daripada Kerajaan Barisan Nasional?

Ujian menggendalikan penagih dadah ini suatu cabaran hebat, namun sejauh ini Kelantan umpamanya, tetap gagal menyekat gejala ini.
Biarpun Kelantan dikatakan ‘kuat Islamnya’ namun pengaruh dadah terhadap belia dan golongan muda sukar ditahan.

Ramai berharap akan ada formula tertentu dari Kelantan untuk dijadikan rujukan kerana dengan dasar Islam dalam pemerintahan kerajaan selain Kota Bharu adalah ‘bandaraya Islam’ diharapkan masalah ini dapat dibendung.

Kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang, Kedah, Perak dan Selangor juga berdepan dengan isu ini pada ketika sebelum ini ketika menjadi pembangkang – Pas, DAP dan Keadilan – sering menuding jari mengatakan dasar dan cara mengatasi masalah ini oleh kerajaan BN lemah.

Penolong Pengarah Pencegahan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) Terengganu, Arzmi Abdullah semalam berkata bilangan penagih paling ramai ialah di Pulau Pinang seramai 3,433 orang diikuti Johor (2,329) Kuala Lumpur (1,756), Kedah (1,604) dan Selangor (1,409).
Perak pula mencatat bilangan penagih seramai 1,194 orang dan Kelantan (884)
Sementara di negeri lain seperti berikut: Negeri Sembilan (826), Pahang (378), Melaka (313), Sabah (217), Sarawak (184), Perlis (147), Putrajaya (7) dan Labuan (6).

Terengganu mencatat bilangan penagih dadah yang kedua terendah selepas Labuan dengan 127 orang daripada keseluruhan 14,489 penagih yang dikesan di seluruh negara sepanjang tahun lalu.

Beliau berkata, penurunan bilangan penagih ini adalah kerana pelbagai kaedah digunakan dan juga kempen-kempen giat dijalankan.

Bilangan penagih dadah di Terengganu menurun sepanjang Januari lalu hasil penguatkuasaan berterusan pihak berkuasa.

"Jika tahun lalu, bilangan penagih dadah yang dikesan di negeri itu adalah yang tinggi, namun pada Januari lalu, bilangan penagih dikesan di sini telah menurun," katanya.
Katanya, seramai 1,717 penagih dikesan di seluruh negara sepanjang Januari lalu dengan Pulau Pinang kekal mencatatkan bilangan penagih tertinggi iaitu 350 orang, Selangor (221), Kuala Lumpur (217) dan Johor (203).

Tambahnya, ia diikuti Kedah seramai 150 orang, Perak (115), Kelantan (115) dan Pahang (110), Negeri Sembilan (84) Melaka (54), Sabah (45),Sarawak (10), Perlis (8) dan Labuan (5).
Yang penting di sini ialah walaupun negeri-negeri seperti Terengganu dan beberapa yang lain mencatatkan angka yang tidak tinggi namun AADK akan terus menggiatkan kempen-kempen pencegahan dadah di semua peringkat.

AADK juga turut menjalin kerjasama dengan agensi kerajaan berkaitan dan pihak swasta bagi melaksanakan program serta bengkel kesedaran membasmi penyalahgunaan dadah.
Usaha untuk mengurangkan jumlah penagih baru juga akan dijalankan menerusi langkah pencegahan serta pendidikan, terutamanya di peringkat sekolah.

Sunday, October 26, 2008

HUJAN SAHAJA YANG TURUN!

Kata Samy Vellu beberapa ketika dahulu, “hujan saja turun, lain semua naik!”

Apa yang naik? Dia bukan mencarut tetapi itulah hakikatnya dengan harga barang ketika ini.

Kadang-kadang malu dan malas nak ulas apa Perdana Menteri kita, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi cakap.

Pada 15 Oktober lalu dia melahirkan rasa kesal dengan para peniaga kerana masih tidak menurunkan harga barangan walaupun kerajaan sudah menurunkan harga minyak sebanyak tiga kali.

Perdana Menteri berkata, sepatutnya para peniaga mempunyai tanggungjawab sosial yang tinggi setelah kenaikan harga barangan sebelum ini dikaitkan dengan harga minyak.

Tetapi oleh kerana ia ada kena mengena dengan diri, keluarga dan seluruh rakyat Malaysia, kena ulas juga.

Saya terbaca apa kata Mesin Taip Buruk (http://mesintaipburuk.blogspot.com) yang menurutnya:

“Itulah dulu masa nak naikkan harga minyak tak fikir dua tiga kali, gelojoh dan macam tak sabar-sabar. Dah lah tu, naik pulak langsung sampai 80 sen. Dah la mula-mula kata nak naikkan September, alih2 lepas dua hari cakap macam tuh tup-tup harga minyak naik. Tak fikir/kaji ke trend kenaikan harga minyak tu. Ini tidak main sedap cakap & bertindak saja.

Puak2 penasihat pun sama, dah tau orang tua nih tak berapa nak cerdik, kenapalah tak bagi nasihat betul2. Ini tidak main ikut dia saja.
Sekarang siapa yang tanggung susah? Rakyat jugak. Kenapa pulak marahkan peniaga tak turunkan harga? Eh.. siapa nak turun kalau dah naik. Macam sesetengah pemimpin kita gak, dah duduk atas tak ada hati nak turun.

Sanggup nak jadi pemimpin sampai dah nak mampus. Tak fikirlah orang kat bawah ni dah meluat dengan mereka.
Berbalik pada harga barang, aku pernah tanya peniaga kenapa harga masih tinggi sedangkan minyak dah turun harga. Mudah mereka cakap... ala minyak turun berapa sen sangat? See... Betul gak cakap dia. Kalau Pak Lah dulu naikkan sikit2 harga minyak, tak de lah rakyat menderita sangat. Ini dah lah naikkan harga mengejut, tinggi pulak tuh.

Macam lah negara tak ada duit sangat kena tanggung subsidi minyak. Dah la tuh duit subsidi minyak diberikan dalam bentuk lain... bagi cash rebet RM650 cukai jalan. Sehari boleh habis... Begitu juga bagi cash kat orang2 miskin, ibu tunggal dan OKU. Habis yang sihat walafiat tetapi hari2 guna kereta, motor macam mana?
Inilah pemikiran pemimpin yang otaknya hanya boleh berfikir sejengkal saja. Ish... malas dah aku nak mengumpat pasal orang tua nih.

Nanti dia susah nak mati. Maklum, bukan aku sorang saja yang mengata tapi aku rasa ramai lagi di luar sana. Kesian dia...
Jadi Pak Lah, janganlah salahkan peniaga yang tak turun harga barang tetapi salahkan diri sendiri sebab buat keputusan terburu2. Lebih baik Pak Lah mintak maaf saja kepada rakyat Malaysia sebab 5 tahun perintah negara, 5 tahun rakyat menderita!

Jadi, bila baca berita hari ini geger memperkatakan bahawa ekoran harga minyak mentah global turun secara mendadak sejak akhir-akhir ini, kerajaan membayangkan akan menurunkan lagi harga runcit petrol dan diesel pada akhir bulan ini, ada semacam rasa lega.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata semalam, Majlis Ekonomi yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi akan bermesyuarat tidak lama lagi bagi membincangkan perkara itu.

Beliau yang juga Menteri Kewangan mengulas penurunan harga minyak mentah dunia sehingga AS$62 (RM221.34) setong kelmarin. Dalam pada itu, penganalisis meramalkan fenomena penurunan harga minyak itu akan berterusan.

Mereka menjangkakan harga minyak mentah bagi pasaran Amerika Syarikat akan turun sehingga AS$50 (RM178.50) setong tahun depan. Harga minyak mentah dunia tiga bulan lalu ialah AS$147 (RM524.79) setong, iaitu paras tertinggi dalam sejarah.
Tapi ingatkan kenyataan Pak Lah yang b**** dan b****** itu, aku rasa macam harga barangan sukar untuk turun.

Tidak tahu pada siapa nak cakap. Pada Shahril? Hmmmm dulu cakap banyak dan macam-macam bila jadi Menteri, apa dibuatnya tidak tahu.

Bukan nak puji, masa Shafie Afdal jadi Menteri, dia ada turun padang dan sanggup ‘berperang’ dengan peniaga. Masa Shahril? Harap ke rambut putihnya sahajalah....

Apapun bersyukur jika benar Minyak Turun Lagi. Taklah bising sangat yang seorang lagi tu! Siapa? Tau-taulah dan dialah paling bijak dan berkebolehan tapi tidak ada kuasa kerana dia hanya pandai berbicara!

MAT TAIB MAIN DUIT?

Oleh Bung Latiff

Kalau Politica (http://politica-net.blogspot.com) seronok betul tengok drama Mat Taib @ Mike Tyson (Datuk Seri Muhammad Mohd Taib) nak dapatkan pencalonan kerusi Timbalan Presiden UMNO, saya pula seronok baca tulisan anda ini “Kisah Mat Taib dan Sakit Tua”.

Bukan apa, memang dia tengah jual lelong dirinya sendiri.

Namun satu berita terbaru yang didengar dari Bandar Tun Razak, katanya Mat Taib dilaporkan oleh seseorang kepada Jawatankuasa Disiplin UMNO kerana main duit.

Gegernya cerita ini dah sampai ke warong The Mall. Ramai yang memperkatakannya dan dah ada yang mula marah-marah!

Menurut sumber rapat Mat Taib mahu menjamin dia disokong oleh Bahagian berkenaan untuk bertanding. Entah berapa duitnya tidak diketahui tetapi lebih RM50,000.

Berikutan itu dia memberikan duit itu kepada seorang untuk ditaburkan kepada ‘orang tertentu’.

Orang ini menggunakan duit itu ‘sambil menyelam sambil minum air’. Dia berkempen untuk dirinya dan juga Mat Taib.

Akhirnya dia menang jawatan dan Mat Taib juga mendapat sokongan.

Masalahnya, apakah Ketua Penerangan ini akan ikut digerudi oleh Tengku Ahmad Ritahuddeen dan ahli jawatankuasanya?

Atau apakah akan hanya ada siasatan terpilih dan Mat Taib yang terkenal dengan main duit ini terlepas.

Bahaya tu...takut nanti jadi angsa emas seperti yang diceritakan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad dalam blognya.

Betul kata Politica dia terkial-kial dan dia sanggup iklankan dirinya menerusi Bernama TV. Dia kata, dia tidur di rumah Orang Asli. Dia kata macam-macam nak suruh orang kasi dia pencalonan.

Saya bersetuju dengan pertanyaan Pokka tu: “Inikah jenis pemimpin yang kita nak tonjolkan di abad ke-21 ni? Fikirannya lapok. Yang dia ingat, dengan duit dia yang berjuta-juta ringgit, dia boleh beli sokongan semua warga UMNO. Dia ingat kita ni semua bebal dan baghal. Tapi, tak apalah. Kalau ada warga UMNO nak sokong Mat Taib, sokonglah.”

Pokka juga setuju Mat Taib memang baik. Dia peramah. Tapi dia juga tidak cekap. Tetapi bila dia jadi Ketua Penerangan UMNO, apa dia buat? Asyik-asyik panggil warga besar UMNO pergi PWTC untuk dengar Abdullah Badawi merapu. Soal-soal strategik parti mana dia peduli?

Benar dan tepat. Ketua Penerangan adalah jawatan penting. Perlu jelaskan banyak perkara kepada warga akar umbi. Dia kena jelaskan macam-macam hal supaya keyakinan anggota UMNO kepada parti dan kepimpinannya dipulihkan.

Betullah cakap Pokka, Orang macam ni nak jadi pemimpin nombor dua UMNO di abad ke-21? Sorrylah brother. Makin teruklah “sakit tua” UMNO kalau dia jadi Timbalan Presiden atau Timbalan Perdana Menteri.

Itu belum lagi nak ungkit kisah lamanya yang ‘berpeluk-peluk puteri raja’ dan ‘berpeluh-peluh kerana ditahan orang Australia di lapangan terbang kerana tidak tahu cakap Orang Putih”.

Thursday, October 23, 2008

PERGUNA DUIT RAKYAT UNTUK SELAMATKAN PELABUR?

Kini semakin geger diperkatakan mengenai dana tambahan sebanyak RM5 bilion kepada syarikat pengurusan dana milik kerajaan, Valuecap Sdn. Bhd. diperoleh melalui pinjaman daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Banyak pihak kini mempersoalkan tindakan kerajaan memaksa KWSP melabur sehingga RM5 bilion untuk menyelamatkan saham di bawah nilai serta melindungi pelaburan dalam syarikat milik kerajaan.

"Apa istimewanya syarikat tersenarai di pasaran saham yang diumpankan ‘hantaran’ sebesar itu? Tak kena gaya, RM5 bilion hilang sekelip mata bila dicampakkan ke lubuk pasaran saham yang belum terhenti merudum," kata seorang pemimpin tinggi Pas.

Beliau menyifatkan langkah tersebut menunjukkan kerajaan tidak bersifat saksama dalam menangani masalah yang dihadapi oleh rakyat.

Ditubuhkan pada 2003, Valuecap merupakan syarikat pengurusan dana yang diwujudkan untuk melabur khusus dalam pasaran ekuiti Malaysia dan dimiliki bersama oleh Khazanah, PNB dan Dana Persaraan (Diperbadan).

"Langkah memperuntukkan RM5 bilion untuk pasaran saham, tetapi sepi dalam langkah-langkah meringankan beban rakyat dan merancakkan ekonomi, adalah langkah berat sebelah," kata beliau.

Jumlah RM5 bilion itu bukanlah jumlah yang kecil, katanya, malah lebih besar dari RM4 bilion yang pernah dijimatkan oleh kerajaan dengan menaikkan harga petrol dan diesel yang telah menyulitkan kehidupan rakyat satu masa dulu.

Pemimpin itu seterusnya mempersoalkan mengapa wang sebesar RM5 bilion itu tidak boleh diperuntukkan bagi merancakkan ekonomi negara seperti langkah "pump priming" atau insentif fiskal yang lain.

Datuk Seri Najib Tun Razak kelmarin berkata dana tambahan sebanyak RM5 bilion kepada syarikat pengurusan dana milik kerajaan, Valuecap Sdn. Bhd. adalah peruntukan tambahan yang disediakan untuk Valuecap.

Ini tidak termasuk peruntukan kerajaan pada tahun 2009. Najib menjelaskan, wang ini bukan sebahagian daripada 'Kumpulan Wang Yang Disatukan.' Ia adalah pinjaman daripada KWSP.
Menteri Kewangan itu menjelaskan banyak syarikat yang mempunyai prospek pada jangka masa panjang kini berada di bawah nilai sebenar.

Valuecap dengan dana RM10 bilion pada asalnya menyertai pasaran tempatan sejak 2003 dan berjaya meningkatkan nilai saham di Bursa Malaysia.

Najib semalam menjelaskan, tindakan menambah dana dalam Valuecap adalah sejajar dengan usaha kerajaan untuk memastikan ekonomi negara kekal kukuh dan langkah awal untuk mengelakkan sebarang kemungkinan Malaysia diheret sekali dalam kancah krisis kewangan dunia masa kini.

Menteri Kewangan Kedua Tan Sri Nor Mohamed Yakcop yang menyokong pandangan Najib berkata KWSP akan membuat keuntungan daripada RM5 bilion yang ia pinjamkan kepada agensi pelaburan kerajaan, Valuecap Sdn Bhd.

Keyakinan itu diasaskan kepada prestasi Valuecap sebelum ini yang meningkatkan portfolionya daripada RM5 bilion pada awalnya kepada RM8 bilion sekarang.

"Saya percaya mereka (Valuecap) akan mencatatkan prestasi baik dan KWSP pastinya akan mendapat pulangan mereka.

"Valuecap mencatatkan prestasi baik. Ia mempunyai prasarana baik, kakitangan yang baik yang mengetahui dengan mendalam tentang pasaran dan berpengetahuan mengenai apa yang sedang berlaku (dalam pasaran global)," katanya pada 20 Oktober lalu.

Untuk lebih mudah memahaminya, baca apa kata Penarik Beca dalam blognya, http://penarikbeca.blogspot.com

"Ayuh, dengan duit kita dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) kita bail-out saham-saham blue-chip yang kini tertinggal di belakang di bursa-bursa tempatan, syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan syarikat-syarikat kroni Barisan Nasional yang nilai sahamnya berada di paras bawah nilai atau dalam bahasa sedap media-media kroni, terkurang nilai.

Alahai, bukannya banyak pun, RM5 bilion ja... Takkan kita tak tau, duit hasil titik peluh kita, termasuk pekerja bergaji murah dan golongan mustadh'adfin (tertindas), dalam KWSP tu memang dihimpun banyak-banyak untuk membantu pasaran saham. Persetankan semua keputusan berhemah untuk melabur dengan tujuan mendapatkan pulangan yang maksimum.

Kenyataan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagaikan menjerkah kita dengan berita gila bahawa kerajaan akan tibai RM5 bilion duit KWSP untuk meningkatkan dana agensi pelaburannya, Valuecap Sdn Bhd kepada RM10.3 bilion dan melabur di dalam saham di bawah nilai serta melindungi pelaburan dalam syarikat milik kerajaan.

Menurut Menteri Kewangan itu, kerajaan berharap suntikan dana itu akan memberikan sokongan yang sangat diperlukan oleh saham-saham blue-chip yang kini tertinggal di belakang di bursa-bursa tempatan. Amboi, bila kita nak pakai sikit duit kita dalam KWSP, kena mengemis macam peminta sedekah.

Kadang-kadang pelbagai karenah menyebabkan kita rasa kita ni macam kucing kurap walaupun nak minta duit sendiri. Depa senang-senang boleh tibai RM5 bilion untuk bail-out saham-saham terkincit nilai.

Hampa nak kata apa?!! Depa ada kuasa. Hidup kuasa!!
Di hari yang sama Najib mengumumkan penibaian RM5 bilion duit kita dalam KWSP itu, Malaysiakini melaporkan Sekretariat Anak Muda Malaysia (SAMM) membuat aduan polis lagi terhadap Najib berhubung isu helikopter Eurocopter dan Altantuya Shaariibuu."

Saturday, October 18, 2008

NAJIB KENA BELASAH DEPAN BELAKANG

Selepas Najib dibelasah cukup-cukup dengan pelbagai isu, kini Rosmah pula yang dijadikan sasaran.

Bukan sekadar tuduhan rasuah dan kaitannya dengan kes Altantuya tetapi Datin Seri Rosmah Mansor ini ‘ditelanjangkan’ sepuas-puasnya peribadinya untuk memperkecil dan menjejaskan imej Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

Dengan kata lain, isu Rosmah kini semakin geger dan menjadi isu nasional kalaupun tidak antarabangsa.

Saya turut terbaca dalam satu tulisan oleh Bekas Budak Tingkat 37 PWTC pada blog http://ohsedapnya.blogspot.com bertajuk “PAK LAH TERPAKSA & DIPAKSA” ada menyebut;

“Ketika bermesyuarat dengan Dr Mahathir sekitar 1999 yang turut disertai Tun Daim Zainuddin, apabila nama Najib diajukan, Dr Mahathir berkata “kalau beri pada Najib, Rosmah yang memerintah!”

Apa pun ikuti dua rencana berikut bagaimana Rosmah digambarkan sebagai wanita ‘hodoh’ yang akan menjadi Wanita No.1 Negara.

1. Menjejaki Diari Rosmah,
Yang Bakal Ditabalkan Wanita Nombor Satu Negara !
( pahangdaily (17 Oktober 2008)

Rakyat Malaysia kini semakin ternanti-nanti seorang manusia yang bakal ditabalkan sebagai Perdana Menteri Malaysia yang baru. Jika dulu ayahandanya Tun Razak menjadi Perdana Menteri Ke-2 selepas Tunku Abd Rahman Putra Al-Haj dan bergelar "Bapa Pembangunan", maka tidak lama lagi anakandanya iaitu Najib Tun Razak bakal menjadi orang nombor satu negara.

Biarpun pedih di hati, namun hakikatnya perlu ditanggung juga. Najib bakal mengambil alih kepimpinan negara menerusi agenda "peralihan kuasa" Pak Lah yang dijangka bermula Mac 2009 ini. Maka itu, hebohlah rakyat Pahang memperkatakan hal ini. Ada yang seronok dan berbangga dengan kenyataan ini, malahan ada pula yang mencemuh dan tidak tergamak menerima Najib sebagai seorang Perdana Menteri Malaysia yang baru. Namun begitu, dalam ramai-ramai rakyat Malaysia yang menantikan detik bersejarah ini namun terdapat seorang manusia yang khabarnya sudah tidak dapat tidur lena.

Siapa lagi kalau bukan Rosmah Mansor, wanita yang senantiasa mendampingi Najib walau dalam apa jua keadaan sekalipun. Jarang benar kita melihat Rosmah, meninggalkan Najib hatta dalam majlis-majlis rasmi sekalipun. Malahan kita juga selalu melihat kelibat beliau ketika majlis sidang media ataupun ketika Najib menyampaikan hadiah dan cenderahati di atas pentas. Rosmah seolah-olah menbayangi Najib.

Beliau seakan takut Najib tersilap langkah, maka buruk padahnya. Umum mengetahui bahawa Rosmah terlalu "boros berbelanja", bahkan ada yang menyamakan beliau dengan bekas Presiden Filipina Imelda Marcos. Sikap beliau yang senantiasa disisi Najib membuatkan ramai yang mengganggap bahawa beliau "queen control". Apapun hanya Najib sahaja yang tahu sikap sebenar isteri kesayangannya itu.

Ramai yang tidak tahu kisah sebenarnya bagaimana Rosmah berjaya mendapatkan Najib dari bekas isterinya Tengku Puteri Zawiah iaitu seorang kerabat raja sebuah negeri di Pantai Timur. Ketika itu Najib adalah MB Pahang pada usia mudanya. Menurut maklumat Rosmah sentiasa berkunjung ke pejabat MB untuk bertemu Najib. Beliau dibawa oleh rakan karibnya iaitu Maznah Mazlan yang kini menjadi Timbalan Menteri dan ADUN Muadzam Shah.

Khabarnya, boleh dikatakan setiap hari Rosmah mengadap Najib, dan setiap kali itulah hanya Rosmah yang dibenarkan naik ke Pejabat MB, lain-lain orang tidak dibenarkan. Kejadian itu berlaku agak lama, hinggakan MB Najib ketika itu terpaksa mengarahkan pihak-pihak tertentu mengalihkan kenderaan MB untuk membuktikan beliau tiada di pejabat setiap kali Rosmah datang. Peliknya, Maznah hanya menunggu di lobi Wisma Sri Pahang tempat kejadian ini berlaku.

Hubungan pelik Rosmah yang datang ke Pejabat ini berlarutan agak lama, hinggalah ditemui isteri Najib dikatakan terkena penyakit misteri yang sukar diubati. Maka itu akhirnya, Najib menceraikan isterinya dan sanggup berkahwin dengan Rosmah setelah membayar sekian harga kepada pemilik Rosmah ketika itu (seorang selebriti terkenal). Entah berapa harga yang dibayar kita pun tidak pasti, mungkin ratus ribu atau juta agaknya. Akhirnya berjayalah Rosmah memiliki Najib, dan menurut maklumat maka bermulalah agenda Rosmah untuk menjadi orang nombor satu. Ini didedahkan kepada rakan-rakan rapatnya dan juga Maznah Mazlan. Berbanggalah Rosmah kerana memiliki lelaki seperti Najib Razak, seorang anak bekas Perdana Menteri yang amat disayangi rakyat dulu.

Hasratnya menjadi nombor satu tercapai seketika tatkala isteri Perdana Menteri Pak Lah, iaitu Hindon meninggal dunia akibat penyakit barahnya. Namun, perjalanan Rosmah sedikit terhalang selepas Pak Lah berkahwin kali kedua dengan Jeane Abdullah. Akhirnya hajat itu terbantut, namun usahanya tetap berjalan. Beliau terus melangkah dan melangkah, segala yang menghalang Najib pasti akan diketepikan. Maka wujudlah berbagai skandal yang mengaitkan namanya seperti kes Altantunya, isu pembelian kapal selam dan jet sukhoi, isu pakaian seragam pelatih PLKN dan banyak lagi. Perjalanan Rosmah sedikit terencat dengan isu-isu ini. Namun, baginya perjalanan semakin hampir cuma masanya belum tiba.

Akhirnya kini, Rosmah sudah hampir berada dikemuncaknya. Kelibat beliau lebih hebat dari mana-mana isteri raja-raja Melayu atau Perdana Menteri sebelum ini. Kemana Najib pergi, maka beliau tetap akan mengekorinya. Beliau terlalu marah jika wajahnya tidak dipaparkan dimedia ketika beliau berada bersama Najib dalam mana-mana acara rasmi. Pernah terjadi sebuah stesyen televisyen swasta di beri surat "tunjuk sebab", gara-gara mengambil gambar Najib dengan ternampak hanya tangannya sahaja di kaca TV. Rosmah tidak suka ini terjadi, beliau memberi amaran "tunggulah beliau jadi wanita nombor satu negara nanti".

Katanya itu masih terpahat dikalangan wartawan media terbabit. Mereka takut dengan amaran Rosmah. Beliau kini sedang mengatur strategi agar tidak ada orang yang menggagalkan rancangannya itu. Jika ada pasti "dipastikan" mereka akan gagal termasuklah Pak Lah, Anwar dan lain-lain lagi. Masa semakin tipis dan beliau harus berwaspada. Khabarnya beliau sudah mula berangan-angan untuk berada di Pejabat Perdana Menteri, bukannya Najib.

Bagi memastikan semua pihak berbuat baik dengannya, maka itulah beliau telah membelikan jam-jam tangan yang nilainya jutaan ringgit untuk diberikan kepada isteri-isteri pembesar negara dan raja-raja Melayu. Beliau sanggup lakukan semua ini demi mendapat sokongan dan yakin Najib akan menjadi orang nombor satu negara dan beliau bakal ditabalkan sebagai "wanita nombor satu".

Apakah hasratnya itu akan tercapai?. Rakyat dapat membayangkan, apakah akan terjadi jika beliau berjaya dengan impiannya ini?. Ada yang gusar dan takut apakah yang akan berlaku kepada rakyat terutamanya musuh Najib dalam pakatan pembangkang. Semua ini bakal terjawab dalam masa terdekat ini. Apapun, tidurnya sedikit "tidak lena" bila melihat mahkamah membicarakan Kes Hasutan Raja Petra yang kini ditahan ISA. Apakah ini maknanya Rosmah dan Najib akan dipanggil sebagai saksi selepas ini?.

Terdapat juga khabar angin, Mahathir ada memberi "kata dua" kepada Najib, jika beliau ingin mengejar impiannya itu beliau harus "lepaskan Rosmah". Ini kerana Mahathir tahu siapa Rosmah dan apakah kaitannya dengan skandal-sakandal yang dimaksudkan. Apapun, sama-samalah kita nantikan perjalanan Rosmah sebagai "wanita nombor satu" selepas ini.
Terkadang kita naik hairan dan pening melihat kelibat Rosmah yang senantiasa disisi Najib. Beliau seolah-olah takut najib akan meninggalkannya atau melakukan sesuatu yang akan menggagalkan hasratnya itu.

Sama-samalah kita berdoa agar Rosmah akan diberikan kesedaran untuk kembali ke pangkal jalan dan mengenali dirinya sebelum beliau menjaga perasaan rakyat. Bagaimana harus Najib dan Rosmah menjadi "nombor satu" sedangkan dalam masa yang sama rakyat diseluruh pelusuk negara baik di kampung, di bandar dan di desa mula sangsi akan penglibatannya dalam kes-kes berkenaan. Beliau tidak mahu ke mahkamah, hanya ahli parlimen BN sahaja yang mempertahankan bahawa Najib sudah mengaku tidak bersalah maka kenapa lagi mahu dituduh !. Punyalah bangangnya ahli parlimen BN ini. Jika begitu Anwar pun kata dia tak bersalah, kenapa pula mahkamah mendakwanya? Bezanya rakyat tak percaya kes Anwar tetapi yakin dan percaya kes Najib

2. Antara Tengku Puan Pahang Dan Rosmah,
Siapa Lebih Islamik?
(pahangdaily 18 Oktober 2008)@

Rakyat Pahang ternanti dua wanita yang bakal menjadi nombor satu, satunya Rosmah Mansor yan bakal menjadi isteri Perdana Menteri dan satu lagi ialah KDYMM Tengku Puan Pahang, Tunku Hajjah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah Sultan Iskandar yang bakal menjadi Permaisuri Sultan Pahang suatu hari nanti. Kedua-duanya bakal bertemu di Pekan dan dimana-mana jua dalam majlis-majlis rasmi. Namun, masa untuk Rosmah lebih jelas dari Tengku Puan Pahang. Cuma apa yang membezakan kedua-dua wanita ini ialah sifat dan sikapnya. Rosmah dilihat cukup boros dan suka bergaya yang mewah-mewah.


Beliau tidak suka ada orang lain lebih bergaya darinya biarpun orang itu lebih cantik dan seksi darinya.
Pernah berlaku salah seorang isteri pembesar Angkatan Malaysia, diajak bershoping dengan Rosmah diluar negara. Khabarnya isteri pembesar terbabit terlihat sepasang baju yang cukup cantik dan amat sesuai dengan potongan badannya yang seksi itu. Namun, belum sempat beliau ingin membeli baju tersebut, begitu pantas Rosmah membelinya dulu. Peliknya, beliau bukan beli untuk dipakai. Tetapi beli atas dasar sakit hati jika melihat isteri pembesar terbabit bergaya anggun dengan memakai baju tersebut.

Baginya, biar dua-dua kempunan, asalkan beliau bahagia. Sikapnya ini jauh sekali berbeza dengan imej, ketrampilan dan gaya yang ditonjolkan oleh Tengku Puan Pahang yang nampak lebih lembut, berkhemah dan manis dengan senyuman. Jika dibezakan antara Rosmah dengan Tengku Puan Pahang, jauh pangang dari api. Bagi rakyat Pahang yang senantiasa mendampingi Tengku Puan Pahang pasti akan yakin dan bersetuju dengan kenyataan ini. Rosmah nampak agak sombong dan kurang senyuman jika berbanding dengan Tengku Puan yang lebih ayu, ceria dan penyayang.


Penampilan Tengku Puan Pahang tampak lebih anggun dan Islamik sejak akhir-akhir ini iaitu sejak beliau kembali dari menunaikan fardhu haji beberapa tahun lalu. Beliau kini sudah bertudung dan cukup menarik mata memandang berbeza dengan Rosmah yang masih "rambut terburai" dan tidak menutup aurat.

Jika insan yang berstatus darah raja pun tahu kewajipan menutup "aurat", mengapakah Rosmah tidak mahu mencontohinya walhal Malaysia adalah negara Islam hadhari. Senario ini samalah dengan apa yang berlaku antara isteri Agong dan dua-dua isteri Pak Lah Hadhari. Apakah ini melambangkan imej negara Islam yang dicanang-canangkannya selama ini. Terkadang kita lihat isteri PM dengan TPM langsung tidak mencerminkan Islam Hadhari. Namun itulah hakikatnya mereka ini. Rosmah juga dilihat berlebihan dari segi gaya dan penampilan, hingga mengalahkan kerabat raja. Justeru itu sama-samalah kita fikirkan apakah beliau layak menjadi wanita nombor satu negara?


Hairan dengan sikap jabatan-jabatan kerajaan di Pahang yang masih memaparkan wajah Tengku Puan yang lama walhal beliau kini sudah bertudung. Justeru itu diharapkan agar pihak terbabit menukar semua gambar-gambar rasmi yang tergantung di pejabat dan jabatan masing-masing untuk memberi penghormatan kepada Tengku Puan Pahang. Sesungguhnya Tengku Mahkota Pahang dan Tengku Puan Pahang adalah raja yang lebih berjiwa rakyat daripada Najib dan Rosmah. Sikap keterbukaaan mereka amat disenangi dan disayangi oleh rakyat Pahang. Daulat Tuanku !! ]

PEMBELIAN EUROCOPTER EC725 IKUT PERATURAN

Geger memperkatakan sama ada proses perolehan helikopter Eurocopter EC725 mengikut peraturan atau sebaliknya.

Ada pihak mendedahkan surat, dokumen dan sebagainya mempertikaikan keputusan proses perolehan berkenaan.

Namun semuanya terjawab semalam. Kementerian Pertahanan menegaskan bahawa proses perolehan helikopter Eurocopter EC725 dilakukan mengikut peraturan dan tidak dipengaruhi mana-mana pihak.

Ketua Setiausahanya, Datuk Abu Bakar Abdullah berkata, keputusan memilih model berkenaan dibuat berdasarkan tawaran lengkap oleh Eurocopter dan setelah mendapat markah keseluruhan tertinggi yang meliputi penilaian teknikal serta ofset harga yang munasabah.

Penjelasan ini sudah pasti mengundang pelbagai pertanyaan baru, selain menyatakan fakta sebenar mengenai pembeliannya.

Abu Bakar menjelaskan: “Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) sememangnya mempunyai data lengkap dan pengetahuan mengenai helikopter yang berada di pasaran pada masa kini.
“Oleh itu, penilaian fizikal berhubung ciri-ciri pengendalian helikopter tidak perlu dilaksanakan di kawasan kemudahan (fasilitas) yang ditetapkan penender dalam masa tarikh tutup tender (12 Februari 2008) sehingga dibawa kepada pertimbangan Mesyuarat Lembaga Tender A (pada 22 Julai 2008).

Utusan Online yang memetik Abu Bakar melaporkan: “Ini adalah bagi menjamin ketelusan proses dan integriti Jawatankuasa Teknikal yang terdiri daripada enam pegawai tidak dipertikaikan," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Kontroversi berlaku apabila dalam suratnya kepada Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, syarikat yang terlibat dalam tender tersebut Mentari Services Sdn Bhd mempertikaikan keputusan kementerian mengeluarkan surat hasrat (LOI) kepada Eurocopter dengan alasan ia "agak luar biasa dan bertentangan dengan prosedur yang telah diamalkan selama ini."

"Kami difahamkan bahawa proses penilaian belum selesai tetapi dengan secara tiba-tiba arahan diberi oleh pihak tertentu supaya LOI dikeluarkan kepada Eurocopter," kata pengerusi syarikat itu Kapt (B) Datuk Zahar Hashim.

Abu Bakar berkata keputusan perolehan Eurocopter berdasarkan tawaran lengkap oleh syarikat berkenaan dan setelah mendapat markah keseluruhan tertinggi yang meliputi penilaian teknikal dan ofset pada harga munasabah.

"Eurocopter juga menawarkan sistem yang terbukti dan memenuhi spesifikasi ketenteraan.

"Adalah menjadi tanggungjawab Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) untuk sentiasa mengemaskini maklumat terkini berhubung perkembangan teknologi semasa helikopter yang memenuhi keperluan operasi ketenteraan di pasaran," katanya.

"Penilaian juga mengambil kira kesesuaian penggunaan dan persekitaran operasi di Malaysia dan kawasan konflik di serata dunia. TUDM memang mempunyai data lengkap dan pengetahuan mengenai helikopter terkini yang berada di pasaran."

Tambahnya, lapor agensi berita itu lagi, tender antarabangsa dibuka 6 Disember lepas ketika LIMA 2007 dan TUDM memberi penjelasan mengenai aspek teknikal dan operasi pesawat.

"Tender terbuka antarabangsa ditutup pada 12 Feb tahun ini dan pada tarikh sama pukul 12 tengah hari, Jawatankuasa Membuka dan Menjadual Tender (JMMT) Kementerian Pertahanan telah membuka semua dokumen tawaran yang diterima dengan disaksikan oleh wakil-wakil syarikat yang mengambil bahagian," kata Abu Bakar.

Daripada tujuh tawaran yang diterima dan senarai harga
(termasuk penghantaran), Eurocopter menawarkan Euro 233,345,390.

"Dokumen-dokumen ini seterusnya dibahagikan kepada tiga kumpulan dan disenaraikan untuk penilaian Jawatankuasa Penilaian Teknikal, Jawatankuasa Penilaiaan Offset dan Jawatankuasa Penilaian Harga," katanya dalam kenyataan itu.

Rumusan ketiga-ketiga jawatankuasa dibentangkan dalam Mesyuarat Lembaga Tender A pada 22 Julai lalu dan seterusnya diperakukan kepada Kementerian Kewangan pada 4 Ogos lepas, tambahnya.

Pada 3 September lalu, Kementerian Pertahanan menerima keputusan dan persetujuan dari Kementerian Kewangan untuk memilih tender Eurocopter dan Kementerian Pertahanan mengeluarkan LOI kepada penender itu pada 15 September, kata Abu Bakar.

Tambahnya, LOI boleh dikeluarkan pada bila-bila masa dan secara kebetulan ia dikeluarkan pada 15 Sept.

Pembelian helikopter baru ini diputuskan oleh kabinet Julai tahun lepas bagi menggantikan pesawat Nuri, setelah prestasi pesawat itu mendapat rungutan ramai pihak.

Baca laporan Malaysiakini (14 Oktober 2008) untuk lebih lanjut:

Timbalan perdana menteri dikatakan berdepan dakwaan berhubung perolehan peralatan pertahanan baru selepas isu kontrak pembelian kapal selam Scorpene dan pesawat pejuang Sukhoi yang menjadi isu politik besar tahun lepas.

Datuk Seri Najib Razak, sewaktu menjadi menteri pertahanan, didakwa mengendalikan usaha mendapatkan helikopter Cougar EC 275 (lihat jadual) yang dibekalkan oleh syarikat Eurocopter dalam "keadaan meragukan".

Dalam suratnya kepada Najib, sebuah syarikat yang terlibat dalam tender tersebut Mentari Services Sdn Bhd mempertikaikan keputusan kementerian itu yang didakwanya "tanpa menemui wakil penjualnya dan (tanpa) melakukan ujian penerbangan."

"Lazimnya, seseorang yang ingin membeli kereta berharga satu juta ringgit pun akan bertanya berbagai soalan kepada jurujual dan membuat pemanduan uji dua atau tiga jenama kereta sebelum memilih kereta yang paling sesuai," kata pengerusi syarikat itu Kapt (B) Datuk Zahar Hashim.

Menurutnya lagi dalam surat 7 Oktober, proses mengeluarkan surat hasrat (LOI) kepada Eurocopter "agak luar biasa dan bertentangan dengan prosedur yang telah diamalkan selama ini."

"Kami difahamkan bahawa proses penilaian belum selesai tetapi dengan secara tiba-tiba arahan diberi oleh pihak tertentu supaya LOI dikeluarkan kepada Eurocopter," kata Zahar lagi, yang juga ketua bahagian Umno Petaling Jaya Selatan.

"LOI tersebut ditandatangani oleh seorang pegawai paras menengah di Kementerian Pertahanan dan bertarikh 15 September iaitu dua hari sebelum Datuk Seri (Najib) berpindah dari Kementerian Pertahanan ke Kementerian Kewangan."

Dihubungi Malaysiakini hari ini, Zahar berkata tindakannya itu "tidak bermotifkan politik."

Dalam surat tersebut, Najib juga didakwa "menyampaikan laporan yang kurang tepat kepada Yang Amat Berhormat (perdana menteri) Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi."

Selain Mentari Services yang bertindak bagi pihak satu daripada empat penender Kelowna Flightcraft Ltd, kontrak pembekalan helikopter itu turut disertai Sikorsky dan Agusta Westland, selain Eurocopter.

Menurut Zahar dalam surat keduanya kepada Najib pada 9 Oktober lalu, Kelowna menawarkan 12 model Kazan MI-172 KF dengan harga RM898 juta, Sikorsky (RM1.45 bilion) dan Eurocopter (RM2.32 bilion).

Pembelian helikopter baru ini bertujuan menggantikan perkhidmatan Nuri, yang dibekalkan oleh Sikorsky, yang sering mengalami kemalangan.

Saranan menggantikan Nuri bermula selepas kemalangan di Genting Sempah, dekat Genting Highlands, pada Julai tahun lalu.

Dalam pilihanraya kecil Ijok, Selangor tahun lepas, isu pembelian Scorpene dan Sukhoi SU30MKM menjadi begitu hangat sehingga memaksa kementerian mengeluarkan kenyataan menjelaskannya.

Kementerian berkata semua perolehan peralatan berkenaan mengikut prosedur yang ditetapkan dan tidak membazir.

Ia juga menafikan dakwaan kerajaan membayar komisen RM540 juta kepada penganalisis politik Abdul Razak Baginda, seorang kenalan Najib yang kini menghadapi tuduhan bersubahat dalam pembunuhan wanita Mongolia.

Dalam sidang media di lobi Parlimen hari ini, Najib berkata perkara itu akan dijelaskan secara terperinci di Dewan Rakyat dalam masa terdekat.

Friday, October 17, 2008

SAMY VELLU BELA AHLI HINDRAF

Geger memperkatakan kumpulan Hindu Rights Action Force (Hindraf).

Kerajaan menganggapnya kumpulan ekstrimis. Aktiviti Hindraf telah secara konsisten melanggar undang-undang, dan demonstrasi haram yang dianjurkan mereka bertukar menjadi ganas dan mencetuskan kebencian antara kaum.

Kerajaan kelmarin mengharamkan Hindraf kerana ia melanggar Akta Pertubuhan.

Polis sudah berikrar akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Hindu Rights Action Force (Hindraf) jika ia masih menjalankan aktiviti selepas diwartakan sebagai sebuah pertubuhan haram.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, polis akan memantau sebarang tindakan yang diambil pertubuhan tersebut selepas pengisytiharan berkenaan.

''Hindraf kini tidak boleh melakukan apa-apa aktiviti di bawah nama pertubuhan tersebut dan jika mereka masih beroperasi, kita akan mengambil tindakan undang-undang," katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Terengganu di Kuala Terengganu semalam.

Akhirnya kerajaan akan menyerahkan kepada polis dan mahkamah untuk memutuskan tindakan yang akan diambil terhadap kumpulan ekstremis yang diharamkan, Hindraf,
Demikian menurut Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar semalam.

Sebaliknya MIC pula akan berusaha mendapatkan pembebasan lima pemimpin Hindu Rights Action Force (Hindraf) yang ditahan mengikut akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sejak Disember tahun lepas.

Presiden parti Datuk Seri S. Samy Vellu berkata tindakan itu adalah atas sifat perikemanusiaan dan juga kerana permintaan keluarga mereka yang ditahan.

"Kami kesian kepada lima orang ini kerana keluarga mereka dan lain-lain telah membangkit perkara ini (berkaitan pembebasan). Sebagai (sifat) kemanusiaan kita ambil tindakan untuk (berusaha) mendapat pembebasan mereka," katanya selepas mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pusat MIC di ibu pejabat parti di Kuala Lumpur semalam.

Samy Vellu berkata demikian sebagai mengulas tindakan kerajaan semalam mewartakan Hindraf sebagai pertubuhan haram.

Lima yang ditahan ialah R. Kengadharan, 41, M. Manoharan, 47, V.Ganabatirau, 35, P. Uthayakumar, 47, dan K. Vasantha Kumar, 35.

Ditanya sama ada pengharaman Hindraf akan memberi kesan negatif daripada segi sokongan masyarakat India terhadap parti itu, Samy Vellu berkata MIC mempunyai kekuatannya sendiri dalam memperjuangkan kepentingan masyarakat India.

Syed Hamid menegaskan, polis akan menjalankan penyiasatan secara menyeluruh dan terserah kepada mahkamah untuk menjatuhkan hukuman jika mereka didapati bersalah.

Kerajaan tidak akan bertolak ansur dengan mana-mana kumpulan ekstremis tanpa mengira latar belakang kaum atau agama mereka kerana di masa lepas kerajaan telah mengambil tindakan terhadap Al-Arqam, Al-Maaunah dan Kumpulan Militan Malaysia, katanya.

"Keutamaan kerajaan ialah melindungi keselamatan rakyat Malaysia," katanya.
Kejadian terbaru melibatkan Hindraf ialah mengganggu Rumah Terbuka Hari Raya Perdana Menteri dan Kabinet di Kuala Lumpur pada 1 Oktober lalu,

"Mereka menyebarkan mesej yang boleh mencetuskan ketegangan kaum dan agama. Mereka mencetuskan rasa takut di kalangan orang ramai. Mereka malahan mengancam nyawa orang ramai," kata Syed Hamid.

"Walaupun kerajaan bersedia mendengar rintihan rakyat malahan yang disuarakan dengan kata-kata yang kurang menyenangkan, kerajaan tidak dapat bertolak ansur dengan kumpulan kecil yang menyebarluaskan ekstremisme yang mencetuskan ketegangan kaum dan agama," katanya.

Katanya kaum India tidak diabaikan di negara ini kerana mereka diwakili dengan baik oleh 14 anggota Parlimen India, 21.4 peratus dalam bidang perundangan, 18.4 peratus dalam bidang perubatan dan pendapatan mereka secara menyeluruh ialah 1.2 kali lebih tinggi daripada pendapatan orang Melayu.

Daripada segi golongan yang hidup di bawah garis kemiskinan, kaum India sebanyak 2.9 peratus, Cina (0.6 peratus) dan Melayu (8.3 peratus), katanya.

Syed Hamid berkata juga terdapat nisbah satu kuil bagi 149 penganut Hindu berbanding satu masjid bagi 2,300 orang Islam di negara ini.

Ditanya kenapa sekarang kerajaan mengambil langkah mengharamkan kumpulan itu, beliau berkata kerajaan perlu menjalankan penyiasatan terperinci.

Mengenai pengharaman kumpulan itu yang dibuat sebelum perayaan Deepavali pada 27 Oktober ini, Menteri Dalam Negeri itu berkata adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk melindungi keamanan dan kestabilan di negara ini pada setiap masa.

Wednesday, October 15, 2008

PELAN PENSTABILAN UNTUK MENGUKUHKAN EKONOMI NEGARA

Rabu, 15 Oktober 2008-Bukan main geger lagi di Parlimen semalam kononnya kerajaan tidak serius menangani masalah ancaman ekonomi global.

Juga kerajaan diminta membentangkan belanjawan baru kerana Belanjawan 2oo9 sudah lapuk.
Sedangkan Bank Negara Malaysia (BNM) semalam berkata, institusi kewangan tempatan kekal berdaya tahan dan mempunyai modal mencukupi meskipun pasaran kewangan global semakin tidak menentu.

BNM dalam kenyataannya di Kuala Lumpur berkata, mudah tunai berlebihan yang terdapat dalam sistem kewangan negara akan memudahkan aktiviti ekonomi dan kewangan berjalan dengan teratur.

Bank Pusat itu ketika mengulangi jaminan tentang kekukuhan institusi berkenaan berkata, paras pinjaman tidak berbayar juga menjadi bertambah baik sebanyak 2.5 peratus.

BNM menjelaskan pelaksanaan pembaharuan, pembangunan keinstitusian dan membina upaya sejak beberapa tahun lalu, usaha berterusan meningkatkan tadbir urus korporat serta piawaian dan amalan pengurusan risiko telah memperkukuhkan sistem perbankan.

Pada akhir bulan Ogos tahun ini, penempatan antara bank bersih dengan BNM oleh sistem perbankan berjumlah RM198.5 bilion.

Katanya, industri perbankan dan insurans beroperasi dengan penampan dalam bentuk modal dan mudah tunai yang terkumpul sejak beberapa tahun lalu.

''Institusi kewangan Malaysia mempunyai pendedahan yang amat kecil terhadap sekuriti berkaitan sub prima kerana lebih 90 peratus daripada jumlah aset bank dan syarikat insurans adalah dalam aset mata wang ringgit,'' kata Bank Pusat itu.

Bank Pusat juga menyatakan semua institusi kewangan asing di Malaysia yang diperbadankan di negara ini juga mempunyai paras modal yang tinggi bagi menyokong operasi mereka di negara ini.

Menurutnya, pada akhir bulan Ogos tahun ini, nisbah modal wajaran risiko bagi kesemua institusi kewangan asing adalah 12.6 peratus manakala industri insurans juga mencatat lebihan kesolvenan sebanyak RM16.5 bilion.

BNM menambah, kedudukan sistem perbankan terus terurus dan mencatat nisbah modal wajaran risiko yang kukuh pada 13.2 peratus pada akhir bulan Ogos lalu dengan modal melebihi keperluan modal minimum lapan peratus sebanyak RM42.3 bilion.

''Kedudukan modal yang kukuh bersama-sama dengan mudah tunai yang lebih daripada mencukupi menyediakan kapasiti yang mantap bagi sistem perbankan untuk terus memainkan peranan pengantaraannya serta untuk memenuhi komitmen kewangan di samping menyokong kegiatan ekonomi dalam negeri,'' ujarnya.

Bank Pusat menambah, sektor isi rumah dalam negeri secara agregat terus menunjukkan paras keberhutangan dan paras kekayaan yang stabil, dengan jumlah aset kewangan lebih dua kali ganda jumlah hutang.

Secara keseluruhan, syarikat-syarikat juga terus menunjukkan kedudukan kewangan yang mantap dan kedudukan leveraj nisbah hutang ekuiti yang terurus sebanyak 48 peratus pada separuh tahun pertama 2008.

Selain itu, BNM menerangkan bahawa, ia memiliki sistem penyeliaan dan pengawasan yang mantap dan melaluinya ia akan memantau semua institusi kewangan di bawah kawal selia serta mengambil langkah-langkah sewajarnya untuk menjamin kekukuhan sistem kewangan negara.

Terangnya, bank pusat juga akan bersedia untuk menyediakan mudah tunai apabila diperlukan kepada institusi kewangan di bawah kawal selianya.

''Bank juga berhubung rapat dengan pihak berkuasa kewangan lain di rantau ini untuk memantau perkembangan dan mengambil langkah-langkah bersepadu dalam menangani persekitaran semasa yang mencabar,'' kata kenyataan itu lagi.

Sementara itu. kerajaan akan mengumumkan langkah-langkah baru dalam bentuk pelan penstabilan untuk mengukuhkan ekonomi negara pada Isnin ini bagi menangani tempias krisis kewangan global yang semakin genting.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pelan itu telah dibincangkan pada mesyuarat Exco Majlis Tindakan Ekonomi Negara semalam, yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan dihadiri semua menteri ekonomi.

Beliau yang juga Menteri Kewangan berkata, kerajaan sentiasa memantau perubahan dalam krisis kewangan sedunia dan pelan penstabilan yang bakal diumumkan itu menggambarkan langkah terbaru yang akan diambil oleh kerajaan.

“Saya mahu rakyat tahu dan saya mahu meyakinkan rakyat bahawa kerajaan sedar dan sedang menangani situasi sekarang. Walaupun keadaannya serius, kita tidak perlu panik.
“Kita tidak terjejas seteruk banyak negara lain tetapi sudah tentu krisis kewangan global memberi kesan negatif kepada ekonomi kita,” kata Najib pada sidang akhbar di Parlimen semalam.

Mengenai cadangan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya kerajaan membentangkan semula Bajet 2009, beliau berkata, ia bukanlah satu cadangan yang sesuai untuk dipertimbangkan dalam menangani krisis kewangan global yang melanda sekarang.

Katanya, apa yang penting ialah memastikan bahawa perbelanjaan kerajaan dapat dijalankan tanpa gangguan dan segala program membantu rakyat miskin serta golongan berpendapatan rendah seperti yang terkandung dalam Bajet 2009 dapat dilaksanakan mengikut jadual.

Timbalan Perdana Menteri juga menegaskan bahawa Malaysia tidak akan menghadapi kemelesetan pada tahun ini dan kerajaan yakin bahawa ekonomi negara mempunyai ketahanan untuk menghadapi suasana global yang serius.

Katanya, krisis global tentunya memberi kesan kepada negara tetapi pada tahun ini kerajaan masih yakin dapat mencapai pertumbuhan ekonomi yang munasabah seperti yang dijangka iaitu pada tahap lima peratus.

Bagaimanapun, katanya, pada tahun depan, unjuran pertumbuhan mungkin perlu dikaji semula mengambil kira perkembangan dunia yang kini semakin genting.

Menjawab soalan pemberita sama ada angka-angka dalam Bajet 2009 akan berubah ekoran krisis itu, Najib berkata, sudah tentu ada yang berubah namun unjuran pertumbuhan ekonomi lima peratus mampu dicapai tetapi perubahan dapat dilihat pada unjuran untuk tahun hadapan.

Beliau menegaskan, Bajet 2009 perlu dilaksanakan kerana ia mengandungi langkah-langkah positif membantu rakyat dan amat penting bagi peruntukan kerajaan dibelanjakan oleh pelbagai kementerian dan agensinya bagi menggalakkan perbelanjaan dan pertumbuhan domestik.

Jika perkara sebaliknya berlaku, kata beliau, ekonomi negara akan terjejas teruk.
“Seperti yang saya katakan, cadangan pembangkang bukan caranya untuk menguruskan negara ini,” ujarnya.

Ditanya bilakah semakan semula Bajet 2009 sepatutnya dilakukan, Najib berkata, kerajaan sedang memantau situasi semasa dengan teliti memandangkan ia berubah setiap hari.

Tahniah Utusan!

UTUSAN BERTINDAK TERHADAP TERESA KOK

KUALA LUMPUR (14 Okt. 2008): Berikut adalah kenyataan Utusan Melayu (Malaysia) Berhad mengenai tindakan yang diambil syarikat itu terhadap Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok.

“Utusan Melayu (Malaysia) Berhad telah menyerahkan sesalinan Surat Sebelum Tindakan pada 14 Oktober 2008 kepada Yang Berhormat Teresa Kok kerana membuat penyataan fitnah terhadap Utusan Malaysia yang dikatakan telah ‘memutar-belitkan’ penyataan-penyataan beliau berkenaan makanan yang disajikan kepadanya semasa berada dalam tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Penyataan-penyataan beliau telah diterbitkan oleh media-media nasional dan menerusi blog beliau sendiri.

Penyataan-penyataan fitnah terhadap Utusan Malaysia adalah pada 22 September 2008 dan berpunca daripada kenyataan beliau semasa sidang akhbarnya pada 19 September 2008 berkenaan makanan yang disajikan kepada beliau semasa berada dalam tahanan ISA.

Teresa juga menyatakan bahawa Utusan Malaysia telah memutar-belitkan kenyataan asal beliau dalam laporan mereka.

Utusan Melayu (Malaysia) Berhad melalui Surat Sebelum Tindakan memohon relif antara lain penarikan balik dan kenyataan kemaafan yang penuh dan lengkap daripada Yang Berhormat Teresa Kok kepada Utusan Melayu (Malaysia) Berhad berkenaan penyataan-penyataan fitnah.

Utusan Melayu (Malaysia) Berhad telah menyerahkan Surat Sebelum Tindakan tersebut melalui firma guaman Tetuan Shafee & Co yang beralamat di Bukit Tunku, Kuala Lumpur.”

Monday, October 13, 2008

JOM SOKONG UTUSAN MALAYSIA

Terima kasih UMNO Bahagian Cheras. Gegerkan ke seluruh ceruk rantau, mari kita sokong Utusan Malaysia lawan Tereka Kok.

Semalam Bahagian itu melancarkan Tabung Azan untuk bersama-sama akhbar Utusan Malaysia memperjuangkan kebebasan melaungkan azan di masjid dan surau di negara ini.
Rakan blogger kita www.lawi-ayam.blogspot.com sudah berkempen sejak tiga hari lalu dengan tajuk “Mari Ganyang Teresa’ supaya melakukan apa cara sekali pun untuk menyokong Utusan Malaysia.

Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Syed Ali Alhabshee menurut laporan Utusan Malaysia hari ini berkata, kutipan tabung itu akan digunakan untuk membantu mana-mana masjid dan surau membeli peralatan pembesar suara selain keperluan lain yang berkaitan.

Tambahnya, hasil tabung itu juga akan digunakan untuk membantu program melahirkan muazin muda yang dilihat boleh menjadi pelapis kepada golongan berumur di masjid dan surau.

‘‘Kita wujudkan tabung untuk turut membantu Utusan Malaysia yang disaman Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok RM30 juta baru-baru ini.

“Buat permulaan, kita akan menjadi badan induk yang mengumpul hasil kutipan daripada UMNO bahagian lain dan badan korporat,’’ katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Cheras di sini.

Pada majlis itu juga, Syed Ali mengumumkan sumbangan pertama RM20,000 daripada UMNO Bahagian Cheras dan Yayasan Pendidikan Cheras (YPC).

Selain itu, tabung tersebut turut mendapat sumbangan sebanyak RM12,000 daripada individu-individu yang menjadikan keseluruhannya berjumlah RM32,000.
Jelasnya, setiap bahagian UMNO diminta memberi bantuan kepada tabung itu.

‘‘Ini pendekatan yang dibuat untuk membantu akhbar orang Melayu. Semua pihak seharusnya tidak mempertikaikan, malah menghormati perbezaan agama masing-masing.

‘‘Kita terpanggil apabila timbul isu ini. Tindakan Teresa yang mengambil tindakan kepada Utusan Malaysia sama seperti dia menyaman agama Islam,” ujarnya.

Oleh itu, katanya, sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) akan dipilih untuk mengendalikan kutipan tabung yang dijangka berakhir tahun ini.

‘‘Kita akan jaga tabung ini untuk sebulan. Kita akan minta sebuah NGO menyambung tanggungjawab menjaga setiap kutipan kepada tabung ini,’’ jelasnya.

Oleh itu, beliau menegaskan, UMNO Bahagian Seputeh turut dicadangkan untuk mengambil tindakan segera kepada Teresa selepas beliau sendiri memulakan kempen tabung Azan tersebut.

‘‘UMNO Cheras sudah mengadakan Tabung Azan dan kita berharap UMNO Seputeh pula mengambil tindakan terhadap Teresa,’’ katanya.

Semalam, Naib Presiden Persatuan Anak-Anak Melayu Johor, Wilayah Persekutuan dan Selangor, Datuk Syed Hussein Alhabshee mencadangkan penubuhan Tabung Menyelamat Utusan dan menggesa semua pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu bersatu untuk mempertahankan syarikat Utusan Melayu dengan memberi sokongan kepada tabung itu.

Menurut Syed Hussein, akhbar Utusan Malaysia merupakan satu-satunya wadah orang Melayu yang telah terbukti membela dan mempertahankan kaum itu sejak dahulu hingga kini.

Pada 9 Oktober lalu, Teresa memfailkan saman terhadap Utusan Melayu (M) Bhd. dan kolumnis, Mohd. Zaini Hassan bagi menuntut ganti rugi RM30 juta kerana didakwa menerbitkan artikel berunsur fitnah terhadapnya.

Teresa mendakwa artikel bertajuk Azan, Jawi, Jais, UiTM dan ba-alif-ba-ya dalam Utusan Malaysia pada 10 September lalu diterbitkan dengan niat jahat selain memperkecilkan beliau secara peribadi dan rasmi termasuk sebagai Ahli Parlimen, Ahli Dewan Undangan Negeri dan anggota Exco Kerajaan Negeri Selangor.

BAHAYA POLITIK WANG DI PERINGKAT PEMUDA

Apa bentuk politik UMNO di mana depan jika rasuah politik berleluasa di kalangan pemuda?

Apa nak jadi dengan Pemuda UMNO?

Ada penulis blog mula geger bagaimana orang yang tidak popular boleh mendapat pencalonan tinggi?

MSO melalui Tinta Merahnya bertanya: “Apakah Mukhriz Main Duit?”
Menurut beliau Datuk Mukhriz Mahathir, Exco Pergerakan Pemuda UMNO, jauh ke hadapan meninggalkan tiga calon lain untuk merebut jawatan Ketua Pemuda Umno. Sehingga jam 8:30 malam 12 Oktober 2008 (semalam), Mukhriz mendapat 39 pencalonan.
Ini melayakkan ahli Parlimen Jerlun itu bertanding jawatan utama sayap kanan Umno itu.

Pencabar terdekatnya Khairy Jamaluddin mendapat 20 pencalonan dan masih belum layak untuk bertanding jawatan ketua Pemuda. Khairy memerlukan sembilan pencalonan lagi.

Manakala bekas MB Selangor Mohamad Khir Toyo pula mendapat sembilan pencalonan, dan Zahidi Zainul Abidin mendapat satu pencalonan dari bahagiannya sendiri.

MSO berhujah, pencalonan untuk Mukhriz diluar jangkaan dan ramalan sebelum ini. Ini kerana pemerhati berpendapat Mukhriz tidak berdaya untuk mengatasi Khairy Jamaluddin yang dikira calon favourite dan seakan sudah diberi laluan oleh Hishamuddin Hussein selepas Ketua Pemuda itu melompat ke jawatan Naib Presiden.
Khairy sebenarnya yang dikaitkan dengan politik wang.

Ada pihak tertentu membayangkan Khary tidak menghadapi masalah untuk mendapat pencalonan lumayan kerana beliau diatakan telah 'membeli' ketua-ketua pemuda Umno dengan berbagai projek rundingan terus.

Kata MSO: “Ada maklumat liar mengatakan lebih 50 ketua pemuda dikatakan menjadi anak peliharaan Khairy yang mendapat berbagai kemudahan dan tawaran projek. Setiap ketua pemuda dikatakan mendapat projek bernilai antara RM500,000 hingga RM1 juta. Sekiranya tuduhan itu benar sudah pasti Khairy akan mendapat pencalonan mudah.”

Sebaliknya apa yang berlaku kini Khairy nampaknya terkial-kial untuk mencukupkan pencalonan bagi beliau melayakkan diri. Kenyataan ini menolak dakwaan berkenaan.

Tanya MSO: “Apakah dakwaan asal itu kini sudah terbalik? Di mana ada calon lain yang telah menggunakan wang membeli perwakilan dengan janji projek dan kontrek? Mereka menghulurkan wang berkali ganda berbanding Khairy? Ini tida musathil kerana disebabkan terlalu marah dan kecewa dengan Khairy mungkin ada para dermawan yang membantu calon tertentu. Umno memang terkenal dengan rasuah dan politik wang dalam pemilihan pemimpinnya.”

MSO mendakwa, campur tangan bapanya, Tun Dr Mahathir Mohamad juga tidak boleh diketepikan. Ini kerana ketika pilihan raya umum lalu ada seorang calon mengakui menerima wang sebanyak RM1 juta daripada DR Mahathir.

Kalau kepada orang lain Mahathir boleh menghulurkan sebanyak itu kenapa tidak untuk anaknya sendiri?

Sementara itu Harakahdaily semalam turut melaporkan bahawa pertandingan merebut jawatan Ketua Pemuda Umno semakin panas dengan dakwaan wujudnya politik wang yang begitu berleluasa sehingga melibatkan jumlah yang sangat besar.

Beberapa blogger Umno mendakwa sebanyak RM180,000 telah dibelanjakan bagi mendapatkan pencalonan dari Pemuda Umno Bahagian Machang sahaja di mana setiap perwakilan yang hendak dibeli undi mereka didakwa diberikan RM500.

Pemuda Umno bahagian tersebut mencalonkan menantu Perdana Menteri, Khairy Jamaluddin sebagai Ketua Pemuda Umno di mana Khairy mendapat 96 undi manakala Exco Pemuda Umno, datuk Mukhriz Mahathir mendapat 78 undi.
Diulangi, berslogankan"Berani Berubah!", Ahli Parlimen Jerlun itu telah pun layak untuk bertanding.

Kita lihatlah nanti apa nasib yang akan menimpa Pemuda UMNO jika wang dijadikan umpan untuk pertaruhan.

Saturday, October 11, 2008

TIADA APA BOLEH DIHARAPKAN DRP NAJIB

Datuk Seri Mohd Najib Razak semakin digambarkan sebagai pemimpin lebih teruk daripada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.
Sebelum mengambil alih jawatan, kontroversi dirinya, isterinya serta anak-anaknya dijadikan bahan untuk dijadikan sebab kenapa beliau tidak layak untuk dijadikan Perdana Menteri Ke Enam.
Pemimpin Pas mahu gegerkan bahawa Najib tidak layak. Benarkah beliau tidak layak?











Baca apa yang diperkatakan oleh penulis berikut:
Oleh Idris Ahmad, AJK PAS Pusat

1. Sudah rasmi Datuk Seri Abdullah berundur pada bulan Mac 2009. Beliau
membuat kenyataan secara rasmi pada 8/10/2008 selepas bertemu dengan pimpinan
tertinggi Barisan nasioanl. Tamatlah spekulasi mengenai tarikh peralihan kuasa.
Sepatutnya peralihan kuasa yang telah dipersetujui oleh MKT Umno bermula pada tahun
2010 telah dipercepatkan dengan desakan daripada berbagai pihak terutama di
kalangan Majlis Tertinggi Umno dan pimpinan tertinggi BN.
Punca desakan ialah kerana keputusan PRU 12 , BN kalah teruk dan tidak dapat 2/3 di parlimen serta ekonomi semakin menguncup dengan kadar inflasi meningkat 8.5% sejak ogos 2008. Lebih ngeri lagi BN akan kehilangan kuasa pada PRU 13, justeru itu presiden sekarang mesti berundur.

2. Biasalah dalam Umno mereka bergaduh kerana harta dan takhta. Bukan kerana masalah rakyat yang dihimpit kesusahan dan kesempitan hidup. Apabila matlamat
mereka adalah kuasa untuk kumpul khazanah negara bagi kepada anak beranak terganggu maka mereka bergaduh sesama sendiri. Inilah Umno, dah terang lagi bersuluh.


3. Ini bermakna Datuk Seri Najib Tun Razak adalah orang yang bakal ke Seri Perdana dan menjawat jawatan PM dan Presiden Umno pada Mac 2009.

4. Datuk Seri Najib ia akan membawa stail kepimpinan beliau seperti Tun Dr Mahathir, terutama dalam isu Islam. Tentu rakyat ingat beliau pernah mengatakan bahawa pelajar diserang dengan sindrom qiamullail dan mengatakan bahawa sekolah agama rakyat adalah sarang pengganas. Pemikiran inilah yang beliau istiqamah seperti Tun Dr Mahathir. Jadi Pas kena bersiap sedia untuk menyanggah arus ini.

5. Rakyat Malaysia jangan pula tertipu macam kita ditipu dalam pilihanraya 2004, sewaktu rakyat begitu marah dengan Dr Mahathir yang merosakkan seluruh sistem semasa beliau berkuasa 22 tahun sebagai Perdana Menteri. Sistem kehakiman, negara polis, dasar ekonomi yang merosakkan orang Islam, dasar bahasa kebangsaan dengan memperkanalkan metemathik dan sains dalam bahasa inggeris, persempadan semula yang merugikan orang Islam, menamatkan bantuan perkapita Sekolah Agama Rakyat yang dianggap sebagai sarang pembangkang dan banyak algi kalau hendak disebut. Sekarang ini apa yang beliau kritik semuanya hasil kesilapan beliau. Allah akan panjang umurnya untuk melihat akibat daripada dasar yang beliau lakukan selama ini.


6. Apabila Datuk Seri Abdullah mengambil alih kuasa pada Oktober 2003 maka rakyat anggap ini adalah satu perubahan akan berlaku kepada negara. Dengan imej sebagai orang yang lembut, anak ulama’ dan harapan baru untuk Malaysia ditambah dengan slogan Islam hadhari maka keputusan cemerlang di pihak BN pada PRU 2004.
Sedangkan apa yang berlaku selepas itu beliau melanjutkan apa yang Dr Mahathir buat dan rakyat semakin menderita dan rakyat tunjukkan melalui penolakan BN melalui peti undi.


7. Kita mengharapkan rakyat jangan ada harapan baru pada Datuk Seri Najib pula, kerana dasar Umno sama sahaja, yang tukar pemandu, dasar tetap sama. Apa slogan retorik untuk membela bangsa atau agama itu hanya halwa manis sahaja, dengar boleh percaya jangan. Sudah cukup rakyat percaya pada Datuk Seri Abdullah dalam pilihanraya 2004 dahulu, maka jangan percaya pula dengan Datuk Seri Najib pula.


8. Perjuangan kita ialah menentang dasar bukan peribadi. Siapa yang
mengemudi Umno maka kita tetap lawan kerana dasar tidak pernah berubah. Inilah jalan yang paling selamat dalam perjuangan, bukan berjuang kerana peribadi tetapi kerana dasar.


9. Selepas ini apa pula Datuk najib hendak reka slogan untuk tarik pengundi terutama orang melayu/Islam kepada Umno. Kalau Dr Mahathir ‘penerapan nilai-nilai Islam, 17 tahun kita ditipu sehingga Datuk Seri Anqwar lebam mata dan terpelanting daripada Umno. Slogan Datuk Seri Abdullah Badwi “Islam hadhari”, cuma tidak lama kita tertipu kerana isu pegang bahu wanita yang tersebar luas dalam internet. Datuk Najib slogan apa pula?. Apa sahaja slogan kita hadap dengan apa yang diajar oleh nabi kita Muhammad SAW.

Friday, October 10, 2008

HINDRAF –ANWAR TIDAK BOLEH DIHARAP

Geger satu negara pasal tindak tanduk pertubuhan haram Hindu Rights Action Force(Hindraf).

Kerana itu memang wajar sekali jika kerajaan menggunakan Akta Pertubuhan 1966 untuk bertindak terhadapnya.

Rakyat pelbagai kaum semakin meluat dengan tindak-tanduk mereka dan terbaru menimbulkan kekecohan pada majlis rumah terbuka Hari Raya Perdana Menteri dan Menteri-Menteri Kabinet beragama Islam di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur, Rabu lalu.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Senator Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh berkata di Kuala Terengganu semalam, tindakan itu akan diambil dalam tempoh terdekat terhadap Hindraf sendiri, jawatankuasa penajanya mahupun anggota-anggotanya walaupun ia bukan merupakan satu pertubuhan yang berdaftar.

Hakikatnya Hindraf lansung tidak mengambil kira mereka pertubuhan yang tidak berdaftar (haram) dan kerana itu melalui akta itu, sama ada pertubuhan itu sah atau tidak sah, ia tetap boleh sebuah pertubuhan.
Jika ia tidak sah maka tindakan akan diambil berdasarkan peruntukan bagi pertubuhan yang tidak sah sebaliknya jika ia pertubuhan yang sah, maka tindakan akan diambil di bawah peruntukan yang bersesuaian,” katanya.

Pada 7 Oktober lalu, beberapa ahli Parlimen membidas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana mempertahankan tindakan pertubuhan haram Hindraf pada Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Perdana Menteri dan menteri-menteri Kabinet itu.
Kenyataan Anwar itu bukan sesuatu yang mengejutkan memandangkan Hindraf diketahui umum sebagai penyokong kuat kepada Anwar.

Sebenarnya bagi Anwar, dia akan melakukan apa sahaja bagi membela penyokongnya kerana pemimpin pembangkang itu sememangnya seorang yang terdesak.
Lebih memburukkan ketika diminta mengulas tentang kelakuan Hindraf yang dilihat keterlaluan kebelakangan ini, Anwar bukan sahaja mempertahankan pertubuhan haram itu sebaliknya menyalahkan pula Utusan Malaysia kerana membangkitkan kemarahan orang Melayu terhadap penganut Hindu.

Tuduhan Anwar bahawa laporan akhbar Utusan Malaysia mengenai tindak tanduk Hindu Rights Action Force (Hindraf) bertujuan membangkitkan kemarahan orang Melayu terhadap kaum India, adalah tidak berasas.

Pensyarah Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Amir Baharuddin berkata, semua media yang hadir pada majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Perdana Menteri dan menteri-menteri Kabinet melaporkan kejadian yang sama termasuk akhbar-akhbar portal di Internet.
Sehubungan itu, jelas beliau, tidak wajar Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu menuduh laporan akhbar Utusan Malaysia sahaja bertujuan membangkitkan kemarahan orang Melayu terhadap kaum India.

Pakar sejarah, Prof. Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim berkata, hubungan sosial antara kaum kini menjadi lebih kompleks apabila banyak tindakan melampau dilakukan oleh pihak tertentu.

''Kita perlu tanya Hindraf, apa lagi yang mereka tidak puas hati dengan kerajaan? Pernah tak mereka terfikir tindakan mereka itu akan menimbulkan rasa tidak puas hati pihak tertentu," ujarnya.

Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali percaya sekiranya Hindraf melakukan perkara yang serupa ketika Anwar masih menjadi Timbalan Perdana Menteri, nasib pertubuhan itu pastinya berbeza.
Katanya, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu mungkin akan menjadi orang pertama yang mengecam Hindraf di atas perbuatan pada sambutan hari raya yang lalu.
“Tetapi oleh kerana hari ini pertubuhan haram itu merupakan penyokong utama kepada Anwar, maka pertubuhan itu dipertahankan.
''Sebab itu, saya minta supaya masyarakat India termasuk parti politik kaum itu supaya tidak mengikut rentak Hindraf kerana pertubuhan itu menjejaskan perpaduan kaum di negara ini,'' katanya seperti dipetik Utusan Malaysia.

Ahli Parlimen Muar, Razali Ibrahim berkata, tindakan Anwar mempertahankan Hindraf ternyata berlaku atas faktor politik semata-mata.
Katanya, malang sekali ada pula pemimpin Melayu yang terdesak boleh menyokong perbuatan itu hanya demi mengekalkan sokongan politik.
Ahli Parlimen Pasir Salak, Datuk Tajuddin Abdul Rahman berkata, sokongan Anwar terhadap tindakan Hindraf pada Rumah Terbuka Aidilfitri Kabinet bukanlah sesuatu yang menghairankan.

Anwar dari awal sanggup bersekongkol dengan pertubuhan yang telah memburukkan kerajaan di luar negara sebagai kerajaan yang melakukan pembersihan etnik.
“Mana perginya maruah kita kerana kumpulan ini yang menghina kerajaan kita yang ditunjangi kepimpinan Melayu Islam dengan pelbagai tuduhan yang tidak benar sama sekali.
''Sebab itu, setakat sokong yang baru ini, saya memang tidak hairan, bukan kita tidak tahu Anwar ini macam mana orangnya,'' jelasnya.
Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Radin berkata, Anwar tidak perlu membangkitkan sentimen perkauman dengan melaga-lagakan orang Melayu dan India.

Isu mengajak orang Melayu membenci orang India seperti yang didakwa Anwar tidak timbul kerana perbuatan Hindraf pada sambutan hari raya itu dapat dinilai semua pihak termasuk media.

Jangan kita mengancam perpaduan kaum hanya kerana desakan politik kita.
Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) turut meminta kerajaan bertegas dan segera mengambil tindakan tegas terhadap pertubuhan haram, Hindu Rights Action Force (Hindraf) yang disifatkan sudah begitu ekstrem dan mencabar keamanan negara.
Presiden Gerakan Graduan Melayu Muda (GGMM), Mohd. Khairul Azam Abdul Aziz berkata, kerajaan bukan sahaja perlu memberi amaran malah tidak teragak- agak untuk menjatuhkan hukuman terhadap kumpulan Hindraf.

Beliau yang juga Setiausaha Agung Pertubuhan Pembela Perlembagaan Persekutuan (PPPP) berkata, lebih banyak kumpulan seumpama Hindraf akan muncul jika kerajaan tidak segera membendung pergerakan kumpulan yang berunsur sebegini.
Presiden Teras Pengupayaan Melayu (Teras), Mohd. Azmi Abdul Hamid berkata, pihaknya merasa sangat kesal terhadap tindakan Hindraf sekali gus merayu kerajaan tidak membiarkan sahaja kumpulan itu bergerak bebas sesuka hati mereka.

Tegasnya, kumpulan itu juga seharusnya dikenakan hukuman setimpal sama seperti beberapa pergerakan yang dikategori pelampau oleh kerajaan seperti Al-Arqam dan Al-Maunah.