Sunday, October 26, 2008

MAT TAIB MAIN DUIT?

Oleh Bung Latiff

Kalau Politica (http://politica-net.blogspot.com) seronok betul tengok drama Mat Taib @ Mike Tyson (Datuk Seri Muhammad Mohd Taib) nak dapatkan pencalonan kerusi Timbalan Presiden UMNO, saya pula seronok baca tulisan anda ini “Kisah Mat Taib dan Sakit Tua”.

Bukan apa, memang dia tengah jual lelong dirinya sendiri.

Namun satu berita terbaru yang didengar dari Bandar Tun Razak, katanya Mat Taib dilaporkan oleh seseorang kepada Jawatankuasa Disiplin UMNO kerana main duit.

Gegernya cerita ini dah sampai ke warong The Mall. Ramai yang memperkatakannya dan dah ada yang mula marah-marah!

Menurut sumber rapat Mat Taib mahu menjamin dia disokong oleh Bahagian berkenaan untuk bertanding. Entah berapa duitnya tidak diketahui tetapi lebih RM50,000.

Berikutan itu dia memberikan duit itu kepada seorang untuk ditaburkan kepada ‘orang tertentu’.

Orang ini menggunakan duit itu ‘sambil menyelam sambil minum air’. Dia berkempen untuk dirinya dan juga Mat Taib.

Akhirnya dia menang jawatan dan Mat Taib juga mendapat sokongan.

Masalahnya, apakah Ketua Penerangan ini akan ikut digerudi oleh Tengku Ahmad Ritahuddeen dan ahli jawatankuasanya?

Atau apakah akan hanya ada siasatan terpilih dan Mat Taib yang terkenal dengan main duit ini terlepas.

Bahaya tu...takut nanti jadi angsa emas seperti yang diceritakan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad dalam blognya.

Betul kata Politica dia terkial-kial dan dia sanggup iklankan dirinya menerusi Bernama TV. Dia kata, dia tidur di rumah Orang Asli. Dia kata macam-macam nak suruh orang kasi dia pencalonan.

Saya bersetuju dengan pertanyaan Pokka tu: “Inikah jenis pemimpin yang kita nak tonjolkan di abad ke-21 ni? Fikirannya lapok. Yang dia ingat, dengan duit dia yang berjuta-juta ringgit, dia boleh beli sokongan semua warga UMNO. Dia ingat kita ni semua bebal dan baghal. Tapi, tak apalah. Kalau ada warga UMNO nak sokong Mat Taib, sokonglah.”

Pokka juga setuju Mat Taib memang baik. Dia peramah. Tapi dia juga tidak cekap. Tetapi bila dia jadi Ketua Penerangan UMNO, apa dia buat? Asyik-asyik panggil warga besar UMNO pergi PWTC untuk dengar Abdullah Badawi merapu. Soal-soal strategik parti mana dia peduli?

Benar dan tepat. Ketua Penerangan adalah jawatan penting. Perlu jelaskan banyak perkara kepada warga akar umbi. Dia kena jelaskan macam-macam hal supaya keyakinan anggota UMNO kepada parti dan kepimpinannya dipulihkan.

Betullah cakap Pokka, Orang macam ni nak jadi pemimpin nombor dua UMNO di abad ke-21? Sorrylah brother. Makin teruklah “sakit tua” UMNO kalau dia jadi Timbalan Presiden atau Timbalan Perdana Menteri.

Itu belum lagi nak ungkit kisah lamanya yang ‘berpeluk-peluk puteri raja’ dan ‘berpeluh-peluh kerana ditahan orang Australia di lapangan terbang kerana tidak tahu cakap Orang Putih”.

No comments: