Saturday, August 7, 2010

KHALIFAH a.k.a. FATHER JOSEPH GUAN ENG KENA PENAMPAR?

Daripada myKMU.net

Pulau Pinang semakin "panas". Terbaru, "Khalifah" a.k.a "Father Joseph" Lim Guang Eng dilaporkan telah berjaya mendapat "buah tangan" dari seorang Melayu yang sudah tidak tahan sabar dengan karenah Ketua Menteri Pulau Pinang itu. Dilaporkan, Ali Ahmad, seorang "mamu" jati negeri Pulau Pinang telah hilang sabar terhadap cara "kafir harbi" itu mentadbir Pulau Pinang.

Menurut cerita yang cuba disembunyikan oleh pihak DAP dan Pakatan Rakyat, Lim Guan Eng telah menerima "penampar jepun" dari "mamu penang" tersebut di sebuah tempat letak kereta di Jelutong. Bagaimanapun, "Khalifah" a.k.a "Father Joseph" tersebut enggan membuat laporan polis untuk mengelakkan cerita ini menjadi "besar" dan memalukan dirinya.

Namun bagaimanapun, seorang wartawan telah ternampak insiden yang berlaku dan "pecah lobang"! Mujurlah pengawal-pengawal peribadi "Father" itu sempat menangkap Ali Ahmad. Jika tidak, dikhuatiri nasib "Khalifah PAS" itu akan menjadi sama dengan nasib JWW Birch di Pasir Salak dahulu. Begitulah cerita terkini yang tersebar luas di blog-blog politik yang masyhur.

Namun pada saya, jika dinilai dari segi undang-undang, Pakcik Ali tetap salah kerana menyerang dan mencederakan orang. Negara kita punya undang-undang yang perlu dihormati dan dipatuhi. Selaras dengan tuntutan Rukunegara yang mendokong "kedaulatan undang-undang". Mujurlah "Father" tidak melaporkannya kepada pihak berkuasa. Jika tidak, sudah tentu Pakcik Ali akan berdepan dengan masalah perundangan.

Namun, dari segi moral pula, Pakcik Ali telah berjaya mendapat "kepuasan" hati yang tidak ternilai. Bukan senang hendak menampar seorang "Khalifah", bukan? Manakala "Khalifah" tersebut mungkin tidak mahu melaporkannya kerana "takut malu". Memang malu kalau seorang Ketua Menteri ditampar oleh rakyatnya sendiri! Sedangkan Ketua Kampung yang diherdik orang kampungnya pun akan rasa malu, apatah lagi seorang Ketua Menteri yang ditampar? Itu normal. Mungkin sebab itu Guan Eng enggan memanjangkan cerita ke Balai Polis.

Namun pelik, kenapa pula seorang "model Khalifah Umar Abdul Aziz" ini ditampar? Mungkin dia ada banyak buat salah, agaknya. Jika tidak, masakan pula "makan penampar jepun"? Pada saya, rakyat Malaysia memiliki perasaan sabar yang tinggi. Namun, jika "sabar" itu sudah sampai ke tahap maksimum, pastinya "geruh" akan berlaku. Perkara mustahil pun boleh berlaku. Sedangkan Sultan Melaka pun pernah menjadi mangsa amukan Hang Jebat, apatah lagi pula seorang Cina "chauvinis" dan "rasis" seperti Guan Eng? Janganlah marah Guan Eng, apalah sangat setakat "penampar". Itu cuma sedikit...

Sebenarnya, terlalu banyak dasar dan perlaksanaan Guan Eng yang "berat sebelah". Antara yang terbesar ialah insiden "kampung Buah Pala" yang menafikan rakyat India Pulau Pinang dan hal ehwal "mengusir" kaum Melayu secara "halus" dari tanah mereka sendiri. Banyak sekali agenda "Father Joseph" yang meng"anak tiri"kan kaum Melayu dan India, manakala bangsanya sendiri menikmati layanan super VVVIP. Mungkin kerana inilah dia "makan penampar"!

Apapun, Guan Eng perlu banyak belajar dengan sejarah. Dia mungkin perlu mengulangkaji pelajaran dan silibus sejarah di tingkatan 3. Guan Eng perlu mengelak diri dari menerima nasib seperti JWW Birch dan penjajah di Tanah Melayu. Paling penting, Guan Eng perlu belajar dari sejarah "Presiden"nya yang kini telah menjadi OKU. Untuk pengetahuan Guan Eng, Presidennya yang "mulut longkang" itu pernah "makan penampar" dari Allahyarham Mahaguru Kiai Arshad. Tapi rasanya sudah terlambat. Dah "makan penampar" pun si "Father Joseph" tu...

No comments: