Sunday, June 13, 2010

BAGAIMANA WAN AZIZAH SANGGUP HIDUP DALAM KEPURA-PURAAN?



Oleh Satu Hala (AIDC)
Untuk yang sudah berumah tangga pastinya faham bahawa pasangan hidup adalah antara insan yang paling mengenali diri kita. Seorang suami boleh berusaha menipu isterinya dalam pelbagai hal, namun lama kelamaan tembelangnya pasti akan pecah juga. Mungkin begitu juga sebaliknya.

Dalam rumah tangga Anwar Ibrahim, ada satu persoalan yang amat memeningkan penulis. Banyak pihak mendakwa Wan Azizah tahu perangai suaminya yang suka meliwat.

Bekas rakan baik Anwar, Nallakarupan berkata Wan Azizah adalah pelakon yang hebat dan layak diberikan Anugerah Pelakon Wanita Terbaik.

Tidak perlu fikir jauh, semua tahu Nalla bermaksud bahawa Wan Azizah mengetahui perangai pelik suaminya tetapi masih boleh berlakon di hadapan mata umum seolah-olah perkara itu adalah fitnah.
Jangan kita terpadaya dengan wajah halus Wan Azizah. Ini adalah perempuan yang kahwin lari dengan suami dia di Siam ketika masa muda dahulu.

Kalau perempuan baik-baik, takkan buat perangai macam itu. Bayangkan betapa luluhnya agaknya hati ibu bapa Wan Azizah dahulu apabila anak dara mereka kahwin lari di Siam.

Bapa Wan Azizah dikatakan tidak sudi dengan Anwar Ibrahim menjadi menantu mereka.
Jika sanggup kahwin lari tanpa restu ibu bapa, maka Wan Azizah bukanlah seorang perempuan yang terlalu baik pun...tidakkah begitu?
Kalau Wan Azizah sanggup berlakon depan satu dunia kononnya suami dia itu tidak bersalah sedangkan hakikatnya sebaliknya pun kita tidak perlu terperanjat jika sejarah lampau hidupnya itu dijadikan sandaran.

Namun, sebagai seorang wanita dan isteri dan manusia yang memiliki perasaan, bagaimana Wan Azizah boleh bertahan selama bertahun-tahun dengan hipokrasi suaminya?

Tidakkah dia bosan dan penat?

Apakah perkara yang mengekang Azizah dari meninggalkan Anwar?

Adakah nama, kuasa dan wang ringgit yang masih menambat Azizah kepada Anwar?

Adakah Wan Azizah takut malu....atau terfikir anak-anak?

Adakah cinta Wan Azizah kepada suaminya itu terlalu tinggi dan kuat sehinggakan dia sanggup menelan segala onar dan keburukkannya?

Apakah kenyataan-kenyataan yang menyakinkan oleh Saiful Bukhari Azlan di mahkamah baru-baru ini tidak meninggalkan impak ke atas jiwanya?

Disebaliknya itu, Wan Azizah masih cuba bertahan, jadi pasti ada sesuatu yang menyebabkan Wan Azizah masih bersikap demikian.

Apakah itu masih misteri...

Yang pasti, Wan Azizah memang hidup dalam kepura-puraan apabila sanggup berkongsi suami dengan beberapa lelaki lain....nyata malang hidup wanita ini.

1 comment:

abid said...

oi.....mg ada bukti ke haa... kata wan azizah kahwin lari ngan datuk anwar.........bodoh punya org.... n satu lg kalo wan azizah pura2 dan tau yg suami dia tu peliwat.......napa dia sanggup tubuhkan pkr semata2 nak bebaskan anwar kan lg baik suami dia duduk lingkup dalam penjara.....kalo nak ckp pakai otak lah........bodoh.....