Thursday, October 9, 2008

ANWAR LUPA BUDI UTUSAN MALAYSIA

Oleh A Latiff Jr.

Rupa-rupanya Datuk Seri Anwar Ibrahim juga ‘Melayu Mudah Lupa’.
Semalam Anwar geger mengenai laporan akhbar Utusan Malaysia mengenai tindak-tanduk keterlaluan pertubuhan haram Hindraf bertujuan membangkitkan kemarahan orang Melayu terhadap kaum India.

''Jangan dengar Utusanlah. Isunya bukan tunjuk perasaan Hindraf yang disebut oleh Utusan Malaysia. Dalam akhbar Utusan Malaysia, ceritanya cuma nak bangkitkan kemarahan orang Melayu terhadap Hindu. Saya katakan isunya adalah ISA yang zalim.

''Orang ditahan di bawah akta yang zalim kena dibebaskan. Jangan nak tukar (topik), makan anjing ke, makan beruk ke. Itu bukan soalnya.
'
'Orang zalim kena dibetulkan kesalahan mereka. Kalau orang Melayu beragama Islam tunjuk zalim kepada orang Hindu, orang Melayu tak layak memimpin negara ini. Utusan Malaysia boleh catat perkara ini," katanya.

Marah benar Anwar kepada Utusan Malaysia.

Inilah Anwar! Sedangkan akhbar inilah dijadikan tempat beliau meletakkan orang kesayangannya, Johan Jaafar (kini Datuk) yang dibawanya dari Dewan Bahasa dan Pustaka sebagai Ketua Pengarang Utusan Malaysia dengan menepis kedudukan orang-orang lebih kanan ketika itu seperti Khalid Mohd (Ketua Pengarang yang baru bersara).

Anwar menggunakan Utusan Malaysia untuk memperkembangkan agendanya. Dengan adanya Utusan Malaysia berpihak kepadanya, Anwar mengawal dua media penting Melayu.
Ini kerana Kumpulan New Straits Times, termasuk TV3 yang ketika itu dikenali dengan MRCB dikawal ikawal oleh beliau dengan menempatkan (Datuk) A Kadir Jasin di New Straits Times, Nazri Abdullah (Datuk)di Berita Harian serta Datuk Ahmad Sebi di TV3 bersama-sama Yunus Said.

Satu daripada perkara penting dilakukan oleh Anwar melalui Utusan Malaysia ialah mendedahkan perilaku Ketua Pemuda UMNO ketika itu, Tan Sri Rahim Thamby Chik.
Pendedahan kononnya Rahim ada hubungan dengan budak bawah umur menyebabkan Rahim terpelanting dan imejnya tetap buruk hingga kini walaupun pelbagai usaha memulihkan imej dilakukan Rahim tetapi belum berhasil.

Inilah Anwar. Apabila ada yang tidak menyokongnya, dia akan serang habis-habisan.
Mulutnya akan geger mempertikai dan memperkecilkan orang lain.
Bagi beliau hanya beliau yang betul dan perlu dijulang dan ditatang sepenuhnya.

No comments: