Thursday, May 5, 2016

SPRM Kelantan Minta Kerjasama Ketua Jabatan Elak Ketirisan

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kelantan meminta semua ketua jabatan dan agensi kerajaan-kerajaan persekutuan dan negeri memberi kerjasama padu dalam usaha membanteras rasuah dan ketirisan hasil.

Pengarahnya Datuk Moh Samsudin Yusof berkata kesepakatan itu perlu bagi memastikan kutipan hasil negeri meningkat.

"Berdasarkan pemerhatian, terdapat senario kes tuntutan palsu membabitkan kontraktor atau pihak ketua jabatan dalam memberi perakuan bagi membolehkan kerajaan memberi bayaran...ini saya anggap ketirisan dan kemungkinan ada juga unsur-unsur rasuah," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyampaikan ceramah 'Senario Rasuah Dari Perspektif SPRM' di Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan di Kota Bharu, semalam.

Turut hadir sama Presiden Yayasan Anti Rasuah Malaysia (YARM) Datuk Seri Zakaria Jaafar, yang menyampaikan ceramah 'Cegah Rasuah dan Ketirisan-Tingkatkan Hasil'.

SPRM Kelantan hari ini mengadakan dua sesi taklimat khas dan dialog berasingan bersama-sama ketua jabatan yang mewakili 120 agensi kerajaan Persekutuan dan 58 agensi di bawah kerajaan negeri Kelantan.

Moh Samsudin berkata apa yang lebih malang, bayaran itu diberikan kepada individu yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan pegawai berkenaan.

"Ini sesuatu yang amat serius dan tidak sepatutnya berlaku pada mana-mana agensi kerajaan. Saya tidak menolak perkara ini akan berlaku lagi kerana kecuaian dan ketidaksungguhan pegawai yang sepatutnya memikul tanggungjawab mengingatkan pegawai bawahannya," katanya.

Tanpa menyatakan jumlah kes yang disiasat, beliau sebaliknya meminta ketua jabatan menyediakan satu segmen khusus berhubung kempen cegah rasuh setiap kali masyuarat bulanan diadakan.

Beliau turut menasihatkan orang awam tanpa mengira pangkat dan latar belakang politik supaya tidak memberi keterangan atau aduan palsu berhubung sesuatu kes kerana mereka boleh dikenakan tindakan mengikut Seksyen 182 Kanun Keseksaan jika sabit kesalahan.

No comments: