Soal menderhaka atau membelakangkan pemerintah - pemimpin, termasuk kepada Sultan - bukan mudah diklasifikasikan.
Ia dikatakan bergantung kepada tahap dan sejauh mana rakyat langgar ‘lampu merah’ dalam hubungan rakyat-pemimpin.
Apapun, baca rencana berikut sebagai panduan. Nilailah diri anda:
DERHAKA BUKAN PENYELESAIAN BIJAK DAN ADIL
Oleh MOHD. SHAUKI ABD MAJID
(Pengurus Penyelidikan Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia)
Utusan Malaysia, 13 Feb 2009
ISLAM menyaran umatnya menjauhi sikap "khuruj" iaitu melakukan pemberontakan, penderhakaan dan lain-lain cara penentangan dengan cara yang salah. Ini bermakna, sekiranya wujud kesilapan oleh pemerintah, kita tidak boleh sesuka hati menentang.
Sebaliknya kita disyariatkan untuk menasihat dan menjelaskan kesilapan itu dengan cara-cara yang betul, sejajar dengan situasi yang dibenarkan oleh agama.
Amalan itu merupakan ajaran Rasulullah SAW. Bagaimanapun, ramai yang lupa apabila keghairahan dan ketaksuban menguasai diri sehingga sanggup menderhaka kepada raja (pemerintah). Lebih dahsyat lagi ada yang sanggup menghasut masyarakat membenci raja. Perbuatan ini ternyata bertentangan dengan syariat Islam.
Teguran terhadap pemerintah mestilah berunsur ikhlas dan dibuat secara berhemah. Ia tidak boleh diiringi oleh hasad dengki dan dilakukan tanpa mengira baik atau buruk.
Sifat ikhlas itulah sepatutnya mengikat seseorang mukmin dan membuatkannya tidak lepas daripada ikatan taat setia kepada pemerintah. Pemerintah tidak selalunya benar dan tidak juga mencapai darjat maksum. Tetapi mereka yang ingin memperbetulkan kesilapan itu perlulah mengikut mekanisme yang dibenarkan oleh syariat.
Apa yang penting, kita perlu mentaati umarak iaitu pemerintah. Meskipun ada kesilapan mereka, kita tidak harus "menghukumnya" dengan menderhaka kerana ia ditegah oleh syariat. Mempraktikkan sikap khuruj bukanlah jalan penyelesaian yang bijak dan adil.
Dan harus diingatkan juga bahawa sumpah setia kepada pemerintah bukan seperti kalung yang boleh dipakai dan ditanggalkan sesuka hati. Kewajipan taat setia itu tetap berterusan selagi pemerintah itu masih ada atau bertapak di negeri tersebut. Seseorang Muslim tidak boleh menarik diri daripada perjanjian taat setia itu.
Berdasarkan kepada panduan agama, para ulama telah bersepakat mengenai kewajipan taat kepada pemerintah. Ia meliputi seorang imam (pemimpin) yang berkuasa terhadap seluruh negara bagi kaum Muslimin atau pemimpin yang menguasai negeri-negeri tertentu. Dalam konteks sebuah negara yang stabil, setiap orang yang berada di bawah kekuasaannya wajib yakin bahawa pemerintah berhak mendapat taat setia rakyat. Ini merupakan kewajipan syariat.
Rasullullah SAW bersabda yang bermaksud: "Barang siapa melepaskan ketaatan (daripada pemerintah), nescaya akan menemui Allah tanpa memiliki hujah (alasan). Dan barang siapa meninggal dunia tanpa ikatan taat setia, maka kematiannya (seperti) kematian jahiliah." (Riwayat Muslim).
Kita mesti taat kepada pemerintah pada perkara yang bukan maksiat terhadap Allah. Tidak ada kebaikan bagi masyarakat kecuali dengan jemaah. Dan urusan jemaah tidak akan berjalan lancar melainkan dengan adanya 'imamah' (kepimpinan). Dan tidak akan lurus atau bergerak lancar sesuatu kepimpinan kecuali dengan ketaatan.
Dalam hal ini Nabi Muhammad SAW menegaskan dalam suatu hadis yang bermaksud: "Barang siapa taat kepadaku, sesunggunya dia taat kepada Allah. Barang siapa bermaksiat (melakukan kesalahan di sisi agama) kepadaku, sesungguhnya dia telah bermaksiat kepada Allah. Barang siapa taat kepada Amir (penguasa), sesungguhnya dia taat kepadaku. Dan barang siapa yang bermaksiat kepada Amir, sesungguhnya dia bermaksiat kepadaku." (Riwayat Bukhari).
Rasulullah SAW pernah ditanya, apakah harus kita memerangi mereka (pemerintah) yang melakukan perkara yang tidak disenangi oleh rakyat dengan pedang atau menggunakan sebarang kekerasan. Nabi Muhammad SAW menjawab menerusi sabda Baginda yang bermaksud: "Tidak, selama ia menegakkan (menunaikan) solat dengan kamu. Ketahuilah, orang yang dikuasai oleh seorang pemerintah dan melihatnya mengerjakan maksiat kepada Allah, hendaknya ia membenci maksiat kepada Allah itu tetapi tetap tidak melepaskan ketaatan kepada pemerintah tersebut." (Riwayat Muslim).
Meskipun apa yang diperintah atau dilaksanakan oleh umarak tidak menyenangkan hati kita, kita tidak sepatutnya menentang atau tidak mahu menerimanya selagi apa yang diperintah dan dilaksanakan itu tidak bertentangan dengan al-Quran dan Sunah.
Ini ditegaskan oleh Rasulullah SAW menerusi sabda: "Seseorang Muslim wajib memperkenankan (menerima) dan taat berkaitan apa sahaja (yang diperintahkan oleh ulil amri), suka atau tidak suka. Tetapi apabila ia (orang Muslim) diperintahkan berbuat maksiat, maka ketika itu tidak boleh diperkenankan (diterima) arahan itu dan juga tidak boleh taat." (Riwayat Bukhari dan Muslim).
Perhatikan bagaimana perseimbangan yang indah ini jika berlaku kepincangan di mana-mana. Tentu kita tidak menyukainya kerana Allah tidak memerintah dengan perkara fahsya dan juga mungka dan tetap menegaskan kepadanya bahawa perkara tersebut adalah tetap dilarang keras dalam agama dan perlu dijauhi dan ditinggalkan tanpa sebarang kompromi.
Ia bermakna, perlu dipisahkan antara amalan jahat pemerintah dan perbuatannya, barulah tindakan kita akan seimbang dan adil serta ada batasannya. Tidaklah sampai rakyat akan membenci dan memusuhi pemerintah.
Cukuplah bagaimana keseriusan para ulama dalam menjelaskan akidah yang murni ini dalam kitab-kitab mereka sebagai bukti akan betapa agungnya kewajiban taat kepada pemerintah.
Ini ditegaskan oleh Alllah SWT dalam firmannya yang bermaksud: "Wahai orangorang yang beriman, taatlah kepada Allah dan taatilah Rasul-Nya serta Ulil Amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalilah kamu kepada al-Quran dan Rasul (sunahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan Hari Kemudian.Yang demikian itu adalah lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya." (Surah An-Nisa ayat 59)”.
Saturday, February 14, 2009
Thursday, February 12, 2009
BNM TERBAIK DUNIA – STIGLITZ
Utusan Malaysia
Bank Negara Malaysia adalah bank pusat terbaik dunia kerana telah berjaya melaksanakan tugas dan peranannya dalam merangka kawalan kewangan.
Selain Malaysia, bank pusat India juga disifatkan sebagai bank pusat terbaik dunia.
Pemenang Anugerah Nobel (Ekonomi), Prof. Joseph Stiglitz berkata, BNM telah berjaya membuat rangka kawalan kewangan yang sangat kukuh sehingga ia mampu melindungi sistem kewangannya dalam mengharungi krisis ekonomi global.
Beliau berkata, kejayaan Bank Negara Malaysia (BNM) itu seharusnya dijadikan contoh kepada Amerika Syarikat (AS) dan negara-negara Eropah yang lain.
‘‘BNM adalah antara bank pusat terbaik dunia kerana telah melakukan tugas dan peranan dengan begitu baik sekali berbanding AS dan negara-negara Eropah.
‘‘Ini membuktikan bahawa bank pusat Malaysia mempunyai kefahaman yang baik dalam sektor perbankan,’’ katanya di luar Persidangan Peringkat Tertinggi anjuran BNM di sini hari ini.
Stiglitz berkata, kejayaan BNM itu wajar dijadikan panduan teknikal kepada AS pada masa depan.
Mengulas mengenai perkara itu, beliau berkata, memang tidak dapat disangkal negara-negara membangun mempunyai rangka kawalan kewangan yang sangat baik berbanding negara maju.
Bagaimanapun, beliau meramalkan ekonomi Malaysia tetap terjejas dengan ketidaktentuan ekonomi global kerana pendapatannya bergantung kepada sumber eksport.
‘‘Saya tidak menafikan Malaysia adalah satu satu contoh negara pengeksport yang berjaya di rantau ini tetapi perdagangan antarabangsa kini sedang menguncup dengan pantas berbanding Keluaran Dalam Negara Kasar global.
‘‘Oleh sebab itu, ekonomi negara yang bergantung kepada eksport akan mengalami tempias krisis global,’’ ujar beliau.
Bank Negara Malaysia adalah bank pusat terbaik dunia kerana telah berjaya melaksanakan tugas dan peranannya dalam merangka kawalan kewangan.
Selain Malaysia, bank pusat India juga disifatkan sebagai bank pusat terbaik dunia.

Beliau berkata, kejayaan Bank Negara Malaysia (BNM) itu seharusnya dijadikan contoh kepada Amerika Syarikat (AS) dan negara-negara Eropah yang lain.
‘‘BNM adalah antara bank pusat terbaik dunia kerana telah melakukan tugas dan peranan dengan begitu baik sekali berbanding AS dan negara-negara Eropah.
‘‘Ini membuktikan bahawa bank pusat Malaysia mempunyai kefahaman yang baik dalam sektor perbankan,’’ katanya di luar Persidangan Peringkat Tertinggi anjuran BNM di sini hari ini.
Stiglitz berkata, kejayaan BNM itu wajar dijadikan panduan teknikal kepada AS pada masa depan.
Mengulas mengenai perkara itu, beliau berkata, memang tidak dapat disangkal negara-negara membangun mempunyai rangka kawalan kewangan yang sangat baik berbanding negara maju.
Bagaimanapun, beliau meramalkan ekonomi Malaysia tetap terjejas dengan ketidaktentuan ekonomi global kerana pendapatannya bergantung kepada sumber eksport.
‘‘Saya tidak menafikan Malaysia adalah satu satu contoh negara pengeksport yang berjaya di rantau ini tetapi perdagangan antarabangsa kini sedang menguncup dengan pantas berbanding Keluaran Dalam Negara Kasar global.
‘‘Oleh sebab itu, ekonomi negara yang bergantung kepada eksport akan mengalami tempias krisis global,’’ ujar beliau.
Saturday, January 3, 2009
BANK SABOTAJ PROTON?
(Utusan Malaysia, 2 Jan 2009)
Persatuan Pengedar Proton Edar Malaysia (Peda) hari ini meminta kerajaan segera campur tangan berhubung polisi sewa beli kenderaan oleh institusi perbankan untuk memastikan industri automotif negara terus bernyawa dalam menghadapi krisis ekonomi global.
Timbalan Presiden Peda, Armin Baniaz Pahamin mendakwa, pada masa sekarang profail risiko pinjaman bagi kereta Proton yang ditetapkan oleh bank adalah lebih tinggi berbanding kereta lain.
‘‘Banyak kes-kes pinjaman kereta Proton telah ditolak oleh bank tetapi permohonan bagi kenderaan lain oleh pemohon pinjaman sama diluluskan pula,’’ katanya di sini hari ini.
Menurutnya, campur tangan itu perlu ketika ini kerana industri automotif, khususnya kereta Proton, amat memerlukan sokongan bank untuk mengelak daripada mengalami kerugian besar atau kemungkinan ‘gulung tikar’.
Bagaimanapun, katanya, impak kegawatan dalam industri itu dapat dikurangkan jika kemerosotan jumlah jualan kereta dapat dikawal.
Tambah beliau, jualan kereta di Malaysia pada hari ini dipengaruhi hampir sepenuhnya oleh institusi perbankan, baik vendor, pembekal, pengedar-pengedar kereta mahupun pelanggan, semuanya bergantung kepada kemudahan sewa beli yang disediakan oleh bank.
‘‘Industri automotif adalah unik kerana pasarannya tidak memihak kepada pengedar atau pembeli sebaliknya dikuasai sepenuhnya oleh bank melalui pembiayaan pinjaman kenderaan.
‘‘Memang benar kualiti, teknologi enjin dan juga reka-bentuk kereta adalah penting untuk mempasti melariskan jualan tetapi kereta yang mempunyai kualiti, reka bentuk dan teknologi yang terbaik sekalipun, tidak menjamin apa-apa untuk mendapat pembiayaan daripada bank,’’ ujarnya.
Sehubungan itu, Peda merayu agar kerajaan dapat campur tangan dalam polisi pinjaman sewa beli kenderaan untuk mengawal jualan kereta nasional itu daripada merosot.
‘‘Memang kita tidak dapat mengelak daripada masalah kegawatan ekonomi sedunia dan industri automotif juga akan merosot tetapi kita akan dapat kurangkan impak tersebut dengan adanya campur-tangan dari kerajaan dalam institusi perbankan,’’ jelasnya.
Pada masa yang sama, Peda turut menyarankan agar Bank Negara Malaysia (BNM) menaikkan kadar pinjaman sehingga 100 peratus dengan jangkamasa pinjaman selama 12 tahun.
Selain itu, persatuan berkenaan juga meminta profail risiko diubah bagi memudahkan kelulusan pinjaman sewa beli oleh pelanggan.
Dalam pada itu, Armin Baniaz berkata, ketiadaan badan tertentu yang diiktirafkan untuk menilai harga kereta terpakai seolah-olah membenarkan institusi perbankan melakukan penindasan kepada pemilik kenderaan.
Katanya, pada masa ini, harga kereta terpakai di Malaysia ditetapkan oleh bank melalui peratusan pinjaman yang dibenarkan.
Menurut beliau, dengan tidak ada penilaian rasmi untuk kereta terpakai, pelanggan yang membeli kereta dengan tempoh pinjaman yang panjang, tidak akan dapat menjual kereta tersebut dan kereta yang ditarik kerana bayaran tertunggak akan dilelong pada harga yang lebih murah menyebabkan peminjam diiktiraf bankrap.
‘‘Keadaan ini sedikit sebanyak telah menjejaskan industri automotif kerana pelanggan tidak dapat menukar kereta sedia ada dan disenaraihitamkan apabila peminjam tidak dapat membayar baki pinjaman kereta yang ditarik, dilelong dengan harga yang lebih murah dari baki pinjaman,’’ katanya.
Armin Baniaz menambah, institusi bank juga mendiskriminasi pengedar-pengedar kereta dengan mengkategorikan pengedar-pengedar yang mengambil kemudahan bank dan melalui perbezaan caj dan penalti yang dikenakan.
‘‘Keadaan pengedar-pengedar kereta akan menjadi lebih teruk jika aktiviti institusi perbankan yang membebankan pengguna dan industri automotif tidak dikawal terutama pada krisis ekonomi ini,’’ katanya.
Persatuan Pengedar Proton Edar Malaysia (Peda) hari ini meminta kerajaan segera campur tangan berhubung polisi sewa beli kenderaan oleh institusi perbankan untuk memastikan industri automotif negara terus bernyawa dalam menghadapi krisis ekonomi global.
Timbalan Presiden Peda, Armin Baniaz Pahamin mendakwa, pada masa sekarang profail risiko pinjaman bagi kereta Proton yang ditetapkan oleh bank adalah lebih tinggi berbanding kereta lain.
‘‘Banyak kes-kes pinjaman kereta Proton telah ditolak oleh bank tetapi permohonan bagi kenderaan lain oleh pemohon pinjaman sama diluluskan pula,’’ katanya di sini hari ini.
Menurutnya, campur tangan itu perlu ketika ini kerana industri automotif, khususnya kereta Proton, amat memerlukan sokongan bank untuk mengelak daripada mengalami kerugian besar atau kemungkinan ‘gulung tikar’.
Bagaimanapun, katanya, impak kegawatan dalam industri itu dapat dikurangkan jika kemerosotan jumlah jualan kereta dapat dikawal.
Tambah beliau, jualan kereta di Malaysia pada hari ini dipengaruhi hampir sepenuhnya oleh institusi perbankan, baik vendor, pembekal, pengedar-pengedar kereta mahupun pelanggan, semuanya bergantung kepada kemudahan sewa beli yang disediakan oleh bank.
‘‘Industri automotif adalah unik kerana pasarannya tidak memihak kepada pengedar atau pembeli sebaliknya dikuasai sepenuhnya oleh bank melalui pembiayaan pinjaman kenderaan.
‘‘Memang benar kualiti, teknologi enjin dan juga reka-bentuk kereta adalah penting untuk mempasti melariskan jualan tetapi kereta yang mempunyai kualiti, reka bentuk dan teknologi yang terbaik sekalipun, tidak menjamin apa-apa untuk mendapat pembiayaan daripada bank,’’ ujarnya.
Sehubungan itu, Peda merayu agar kerajaan dapat campur tangan dalam polisi pinjaman sewa beli kenderaan untuk mengawal jualan kereta nasional itu daripada merosot.
‘‘Memang kita tidak dapat mengelak daripada masalah kegawatan ekonomi sedunia dan industri automotif juga akan merosot tetapi kita akan dapat kurangkan impak tersebut dengan adanya campur-tangan dari kerajaan dalam institusi perbankan,’’ jelasnya.
Pada masa yang sama, Peda turut menyarankan agar Bank Negara Malaysia (BNM) menaikkan kadar pinjaman sehingga 100 peratus dengan jangkamasa pinjaman selama 12 tahun.
Selain itu, persatuan berkenaan juga meminta profail risiko diubah bagi memudahkan kelulusan pinjaman sewa beli oleh pelanggan.
Dalam pada itu, Armin Baniaz berkata, ketiadaan badan tertentu yang diiktirafkan untuk menilai harga kereta terpakai seolah-olah membenarkan institusi perbankan melakukan penindasan kepada pemilik kenderaan.
Katanya, pada masa ini, harga kereta terpakai di Malaysia ditetapkan oleh bank melalui peratusan pinjaman yang dibenarkan.
Menurut beliau, dengan tidak ada penilaian rasmi untuk kereta terpakai, pelanggan yang membeli kereta dengan tempoh pinjaman yang panjang, tidak akan dapat menjual kereta tersebut dan kereta yang ditarik kerana bayaran tertunggak akan dilelong pada harga yang lebih murah menyebabkan peminjam diiktiraf bankrap.
‘‘Keadaan ini sedikit sebanyak telah menjejaskan industri automotif kerana pelanggan tidak dapat menukar kereta sedia ada dan disenaraihitamkan apabila peminjam tidak dapat membayar baki pinjaman kereta yang ditarik, dilelong dengan harga yang lebih murah dari baki pinjaman,’’ katanya.
Armin Baniaz menambah, institusi bank juga mendiskriminasi pengedar-pengedar kereta dengan mengkategorikan pengedar-pengedar yang mengambil kemudahan bank dan melalui perbezaan caj dan penalti yang dikenakan.
‘‘Keadaan pengedar-pengedar kereta akan menjadi lebih teruk jika aktiviti institusi perbankan yang membebankan pengguna dan industri automotif tidak dikawal terutama pada krisis ekonomi ini,’’ katanya.
Subscribe to:
Posts (Atom)