Monday, October 29, 2018

BERSATU TIDAK AKAN JADI PARTI MELAYU/BUMIPUTERA LUAR BANDAR....


Apa hala tuju Kementerian Pembangunan Luar Bandar?

Ia ditubuhkan pada 7 November 1959 yang dikenali dengan Kementerian Pembangunan Negara dan Luar Bandar.

Ia kemudian dibubarkan pada Disember 1976 tetapi diwujudkan semula pada 18 Julai 1983 oleh Perdana Menteri ke-4, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad.

Pada Oktober 1990,  KPNLB ditukar nama kepada Kementerian Pembangunan Luar Bandar (KPLB). Perpindahan masuk agensi Lembaga Kemajuan Wilayah (KEJORA, KETENGAH, PERDA, KEDA, KESEDAR, DARA dan LKWJ) dan Lembaga Kemajuan Tanah (RISDA dan FELCRA) di bawah KPLB.

Turut dimasukkan ke dalam KPLB ialah Lembaga Kemajuan Tanah Sarawak, Lembaga kemajuan Bintulu dan Lembaga Penyatuan dan Pemulihan Tanah Sarawak (SALCRA). Mulai April 2004, FELDA diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri 

Ia ditubuhkan untuk menjaga kepentingan penduduk luar bandar yang majoriti orang Melayu dan Bumiputera.

Dengan kata lain, tidak timbul soal-soal seperti meletakkan ‘merit’ dengan memilih ‘orang hebat’ menggendalikan agensi-agensi di bawahnya dengan orang professional.
Kita perlu merujuk balik kepada falsafah dan  tujuan sebenar KPLB. Ia untuk membangunkan rakyat di luar bandar yang mengikut rekod amat taat menyokong kerajaan.

Di zaman Barisan Nasional, KPLB sangat penting dan kerana itu menterinya adalah mereka yang disifatkan memahami isu dan kepentingan penduduk luar bandar.

Antara fungsi KPLB ialah meningkatkan pendapatan penduduk desa, mewujudkan desa berkualiti, mewujudkan 30% penduduk desa terlibat dalam aktiviti keusahawanan, mewujudkan masyarakat berilmu dan berkemahiran serta mempercepatkan pelaksanaan konsep dan program pembangunan bersepadu.

Selain itu KPLB juga berperanan meningkatkan kesejahteraan masyarakat desa, mencapaii liputan 100% prasarana asas, utiliti dan infrastruktur dan turut penting berseuaian dengan era terkini, memastikan penduduk desa mendapat 100% manafaat teknologi maklumat dan komunikasi.

Namun selepas enam bulan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) memerintah, rakyat luar bandar tidak tahu apakah mereka mempunyai masa depan atau sebaliknya.


Malah, selepas setahun Pengerusi BERSATU mengatakan parti itu wajar menggantikan UMNO, harapan itu tidak akan pernah tertunai sekiranya MENTERI yang ada sekarang menerajui KPLB.

Harapkan pemimpin UMNO lompat ke BERSATU untuk BERSATU gantikan UMNO?

Ia tidak akan kekal dan relevan untuk menang pilihan raya. Mereka melompat mungkin untuk kepentingan diri, berkehendakkan disanjung masyarakat seperti ketika berada dalam UMNO dan sesetengahnya berkehendakkan pelantikan.

Tetapi yang benar-benar dapat menjamin perkembangan BERSATU dan kemungkinan pilihan raya ialah rakyat yang menyokong parti itu.

Dalam konteks ini, pembangunan luar bandar hendaklah dirancang melalui strategi ‘dari bawah ke atas, bukan sebaliknya’.

Menteri, Ketua Setiausaha kementerian atau pegawai tinggi kementerian boleh merancang dan mengumumkan sesuatu dasar dan projek tetapi apakah ia benar-benar berkesan untuk rakyat?

Menteri KPLB mestilah seseorang yang terbuka dan mendengar keluhan luar bandar, bukan sebaliknya. Rakyat tidak akan tunduk atau hormat kepada menteri yang hanya merasakan pendapatnya sahaja yang betul.

Perlu diingat, yang tinggal di luar bandar, khususnya di Pantai Timur, Utara Semenanjung, Sabah dan Sarawak adalah mereka yang terdiri daripada nelayan, petani, peneroka, pengusaha kecil-kecilan, guru serta kakitangan kerajaan yang rata-ratanya sekitar B40 (pendapatan di bawah RM4,000 senulan) dan ramai yang masih miskin dan berkategori miskin tegar.

Mereka mungkin boleh berharap kepada Kementerian Pertanian, Kementerian Pembangunan Usahawan, Jabatan Perdana Menteri, Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi dan beberapa yang lain – namun ia tidak sepenting KPLB.

KPLB mempunyai agensi penting untuk luar bandar daripada RISDA, FELCRA, MARA, serta agensi lain seperti KEMAS, Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung yang kini dikenali dengan MPKK dan banyak lagi.

Namun sejauh ini, jika diminta penduduk luar bandar ditanya atau dibuat pungutan suara, apakah mereka percaya dengan semua agensi itu dapat membantu mereka?
Jawapannya tidak.

Ironinya selepas enam bulan, jika dilihat kepada Info Korporat di http://www.rurallink.gov.my, biodata menteri pun tidak kelihatan di situ. Apakah ini suatu kelemahan dan tidak wujud kecekapan di kementerian ini?

Persoalannya apakah Menteri KPLB sekarang prihatin kepada fungsi dan manfaat yang dapat dikecapi oleh masyarakat luar bandar?

Jika gagal, sokongan dan cita-cita Tun Dr Mahathir Mohamad untuk jadikan BERSATU sebagai penggati UMNO akan juga gagal.

Jika gagal, ke mana arah BERSATU?

6 comments:

MURNI SANTI said...

SAYA MENYAMBUT ANDA SEMUA DI HALAMAN INI
INI CERITAKU

Saya MURNI SANTI, Seorang wanita, ibu, saudara perempuan dan teman dari (Bekasi), Indonesia, saya adalah REAL ESTATE MANAGER dan saya telah mengalami banyak tekanan keuangan akhir-akhir ini, tidak ada yang mau meminjam kami uang untuk menyelesaikan proyek komersial kami yang telah dibangun beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa perusahaan peminjaman palsu yang mengklaim sejumlah besar uang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

Saya frustrasi, suami saya mencoba yang terbaik dan membantu, saya akan bunuh diri karena rasa sakit itu, itu terlalu berat untuk ditanggung dan saya kehilangan semua harapan, sampai saya diperkenalkan dengan SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL sebuah perusahaan pinjaman yang disponsori oleh bank dunia itu sendiri.

Saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman dan memang menghubungi perusahaan, petugas bagian pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan mengatakan kepada saya untuk tidak khawatir perusahaan akan meminjamkan uang kepada saya, bahkan ketika jumlah yang saya butuhkan sangat besar, dan semua yang bisa saya berikan kepada mereka persyaratan yang merupakan beberapa informasi pribadi, yang saya lakukan.

Saya menjalani semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan uang yang saya minta setelah mengonfirmasi bahwa saya memenuhi syarat untuk pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang sangat mengejutkan saya adalah pinjaman masuk ke akun saya dan saya mengkonfirmasinya .. Perusahaan kembali secara finansial dan keluarga saya baik-baik saja, ini membuat hidup saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL
GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

UNTUK MENGHUBUNGI KU
NAMA Perusahaan: SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL EMAIL Perusahaan: allglobalgrantloan@gmail.com. Perusahaan
Whatsapp: +1(301)971-4445
Nama Saya: MURNI SANTI
Email Saya: murnisanti55@gmail.com

lee said...

Ah Wah Selayang (017-2218183) said...” mca Gombak” Yip Kum Fook and his groups (Two police, Yap Kok Hwee, Low Kok Meng, and the others) came and rejected all the Buddhist monks at Buddhist Temple(Samnak Sambodhi), 19 Jalan 38 Taman Desa Jaya, Kepong...all monks must leave from Temple because Yip Kum Fook used police and Gangster to disturbed all the monks...Many people get angry with YIP KUM FOOK


Now many Buddhist people don’t like MCA because Yip Kum Fook created dirty for Buddhists and MCA. Hope MCA members and Buddhist people to care of human-like Yip Kum Fook, if you would like to know more information, please contact Ah Wah(Selayang)

Shintech said...


Bone Meal started out with an incredible objective of ensuring environmental sustainability through innovative green engineering. Our journey began as a fertilizer manufacturing company, utilizing available wastes and converting them into value-added nutrition for plants.

lee said...

Anonymous said...
Venerable PHRA PIYA DHAMMO is a retired police officer of the Singapore narcotics criminal investigation department, after he retired and he joined the monastic life at the Mahindarama Temple in Penang under Venerable Dr. Elgiriye Indarathana, the incumbent chief at the time

Later, he practiced Buddhist teachings, Dhamma, and temple rules by wearing white clothes for three years before being ordained a Buddhist monk and he lived with a chief monk for five years to study full subjects in Buddhism to follow the rules of Vinaya (culture, morality, meditation and others)

Therefore, my Master (Phra Piya Dhammo) said, he travelled to many places to practice the Dhamma and gain more experience in the areas of Kuala Lumpur, Selangor, and Melaka

And he stopped at SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, Taman Desa Jaya, Kepong for training under a good MASTER there, but so many Ghosts to be bothered as YIP KUM FOOK (lawyer), this YIP KUM FOOK is the president of SAMNAK SAMBODHI and YIP KUM FOOK also called the police to arrest him, using that annoying gangster as well

Many things our Master told us about him traveling for Dhamma training, the worst place in SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE because YIP KUM FOOK (lawyer) did not respect the monks and other committee members

MAHINDARAMA BUDDHIST TEMPLE (Dhamma friends)
PENANG, MALAYSIA

sooo said...

Simon Low Kok Meng ialah Datuk Yip Kum Fook adik ipar dan CID, kerana membawa maklumat berita kepada keluarga datuk Yip, kena berhati-hati dengan mereka, selalu mendatangkan masalah kepada orang kepong dan Taman Desa Jaya, Kepong, sekarang ramai yang tahu tentang apa yang mereka lakukan

Semua perkara yang mereka lakukan seperti membakar Kuil Hindu (Taman Daya) dan mengeluarkan sami-sami Buddha dari Samnak Sambodhi atau kuil Buddha di Taman Desa jaya, kepong...juga MCA runtuh kerana mereka juga, mereka mendapat kuasa untuk mendapatkan wang dan untuk mereka berniaga

Cina, India, Melayu dan lain-lain perlu berhati-hati yang tinggal di Kepong, kerana golongan ini boleh melakukan sesuatu kepada semua orang. Datuk Yip Kum Fook ialah seorang peguam (YIP KUM FOOK & ASSOCIATES) No 2A & 2B, Tingkat 2, Jalan 53, Desa Jaya Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan... tetapi ada orang atau kawan-kawannya berkata, Datuk Yip Kum Fook bukan peguam sebenar, kerana Datuk Yip membeli sijil dari beberapa institut undang-undang di UK sahaja

Kami berharap kini presiden Malaysia (Datuk Seri Anwar) akan menyemak Datuk Yip Kum Fook kerana banyak komen dan posting di internet, dan ramai orang mengesyaki melakukan projek haram dan kesilapan undang-undang di Malaysia

Perkongsian dan siaran oleh Encik Chong dan keluarga, Kepong

sooo said...

We are members of the Buddhist Temple in Taman Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur and we have been issued membership by the president (DATUK YIP KUM FOOK), we are very sad because we are the foundation of this Temple

Now we can know who is always messing with people, and he always cheats money and women, he even uses Buddhism to find money.

Also, need to be careful with his brother-in-law (Simon Low Kok Meng) because he is a spy (CID) for DATUK YIP KUM FOOK and we will write some letters to AGONG SULTAN IBRAHIM IBN ALMARHUM SULTAN ISKANDAR as soon as possible.

From Jesmond Yap, Kepong Baru…Kuala Lumpur