Monday, May 9, 2016

Dua Anggota Polis Kelantan Ditahan, Inspektor di Johor Kena Denda RM10,000

Pagar makan padi?

Anggota polis terlibat dengan rasuah. Memalukan Jabatan Polis seluruh negara.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kelantan menahan dua anggota polis berhubung kes rasuah tengah malam kelmarin (7 Mei).

Kedua-dua sarjan polis berumur 25 dan 29 tahun dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Baharu itu ditahan kerana dikatakan menerima suapan atas kesalahan berkaitan kad pengenalan.

Pengarah SPRM Kelantan Datuk Moh Samsuddin Yusof yang mengesahkan mengenai tangkapan berkenaan, berkata kedua-dua anggota terbabit kini ditahan di lokap Ibu Pejabat SPRM Kelantan dekat Lundang di sini untuk siasatan lanjut.

Ditanya mengenai jumlah suapan serta individu yang terbabit, Moh Samsuddin bagaimanapun enggan mengulas lanjut kerana siasatan masih dijalankan.

Di Johor Bahru semalam, seorang inspektor polis didenda RM10,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini, selepas mengaku bersalah atas tuduhan pilihan bersetuju menerima rasuah RM3,000 daripada seorang lelaki, dua tahun lepas, berhubung siasatan satu kemalangan maut.

Hakim Mohamad Haidar Abd Aziz turut memerintahkan tertuduh, Mohd Shulul Azmi Shuaibon, 34, dikenakan hukuman penjara tambahan enam bulan sekiranya gagal menjelaskan denda tersebut.

Mohd Shulul Azmi yang bertugas di Cawangan Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Johor Baharu Selatan didakwa bersetuju menerima wang suapan itu daripada Azman Mat Zain, 46, yang mempunyai kaitan dengan kertas siasatan bilangan 8644/12 yang disiasatnya.

Dia didakwa melakukan kesalahan terbabit di Cawangan Trafik IPD Johor Baharu Selatan, pada 5.25 petang, 15 Jan 2014.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda, atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Ridzuan Abd Malik manakala Mohd Shulul Azmi diwakili peguam, Rosli Kamaruddin.

Rosli dalam rayuannya memohon mahkamah meringankan hukuman dengan alasan anak guamnya mempunyai isteri dan dua anak berumur enam serta empat tahun, dan memberi kerjasama terhadap siasatan kes itu selain tidak mempunyai sebarang rekod tatatertib sepanjang 10 tahun berkhidmat sebagai polis.

Mohd Shulul Azmi, sebelum ini mengaku tidak bersalah di hadapan hakim sama pada 13 April tahun lepas, atas dua pertuduhan iaitu pertama, meminta suapan wang sebanyak RM3,500 daripada Azman sebagai dorongan untuk mengenakan pertuduhan lebih ringan atau tidak menuduhnya di mahkamah atas kesalahan menyebabkan kematian dalam kes kemalangan jalan raya pada 5 Nov 2012.

Bagi pertuduhan kedua, tertuduh didakwa menerima rasuah RM3,000 daripada Azman sebagai dorongan yang sama.

Mahkamah hari ini memutuskan untuk melepas tanpa membebaskan Mohd Shulul Azmi bagi pertuduhan pertama manakala bagi pertuduhan kedua, pihak pendakwaan meminda pertuduhan itu kepada pertuduhan pilihan iaitu bersetuju untuk menerima suapan itu.

No comments: