Saturday, January 28, 2012

Siapa Aziz Bari Tuntut MB Kedah Dikenakan Tindakan?

Daripada hambali1

Sikap angkuh dan sombong bekas pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA), Abdul Aziz Bari yang digembargemburkan akan bertanding atas tiket PAS di Selangor semakin terserlah.

Siapakah beliau dalam pakatan atau sengaja mahu tunjuk belang untuk menarik perhatian pemimpin pakatan agar meletakkan beliau di suatu kedudukan yang istimewa dalam pergerakan itu?

Inilah jenis manusia yang dikatakanb oleh pepatah Melayu sebagai 'lebih sudu daripada kuah'.

Belum pun menjadi ahli pakatan dan kemungkinan menyertai PAS, dia sudah berani mengkritik Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak dengan mengatakan Azizan sepatutnya menyertai Barisan Nasional (BN).

Ia gara-gara Menteri Besar Kedah itu menyokong Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) dan jika Azizan terus menyokong AUKU, maka Menteri Besar Kedah itu patut menyertai BN, kerana BN pro-AUKU.

“Pakar perlembagaan” PAS dan pembangkang itu menegaskan demikian dalam satu akhbar di Shah Alam semalam sebagai mengulas pendirian Menteri Besar Kedah itu yang menyokong tindakan Kolej Universiti Insaniah (Kuin) milik kerajaan negeri itu, menggantung pengajian lima pelajarnya mengikut AUKU kerana dituduh menyertai demonstrasi haram.

Pelik sungguh dengan perangai dan tindakan Aziz Bari ini kerana pada pada pemimpin PAS lain, termasuk kepimpinan PAS Pusat ‘berdiam diri’ atau mungkin mencari jalan penyelesaian, beliau lebih kerak daripada nasi.

Atau apakah Aziz Bari ini disuruh oleh tangan ghaib untuk mendesak Azizan dan ada pihak lain yang bercita-cita menjadi Menteri Besar baru di Kedah?

Malah, dengan bongkaknya Aziz Baru menggesa Pakatan untuk mengambil tindakan tegas terhadap Azizan kerana pendirian Menteri Besar Kedah yang jelas bertentang dengan pendirian parti.

"... mereka mesti mengambil tindakan tegas terhadapnya, kerana ia (memansuhkan AUKU) disebut dalam Buku Jingga mereka," kata bekas profesor undang-undang UIA itu.

Tidak tahulah sama ada pemimpin PAS melihat atau memerhatikan tingkah laku Aziz Bari ini dan tetap membuka pintu seluas-luasnya kepada orang seperti ini.

Kemungkinan tetap ada bahawa Aziz Bari bukan sahaja akan ‘menyergah dan menuntut pelbagai perkara’ kepada pemimpin PAS lain di masa hadapan kerana belumpun menyertai PAS, dia sudah berani meminta seorang Menteri Besar dikenakan tindakan.

Kita mahu melihat apa kata pemimpin PAS lain terhadap Azizan.

Apakah episod pemecatan PAS terhadap pemimpin mereka akan berterusan selepas ini seperti yang berlaku terhadap Datuk Dr Hasan Ali?

No comments: