Friday, September 9, 2016

Tujuh Kakitangan, Seorang Bekas Pegawai Bank Rakyat Ditahan Di Sabah


Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan tujuh kakitangan Bank Rakyat dan seorang bekas pekerja bank itu kerana disyaki terlibat dalam sindiket pemalsuan dokumen pinjaman bank.

Pengarah SPRM negeri, Datuk Shaharom Nizam Abd. Manap berkata, tujuh suspek yang bertugas di Bank Rakyat cawangan Likas dan Kota Kinabalu itu ditahan di beberapa lokasi manakala seorang lagi ditangkap di kediamannya pada Selasa dan Rabu lalu.

Tiga suspek lelaki berusia antara 25 dan 27 tahun ditahan antara jam 10.35 malam dan 10.47 malam, di Starbucks, 1Borneo Hypermall di Kota Kinabalu,  Selasa lepas.

Katanya, penahanan tiga individu berkenaan dibuat selepas SPRM menerima laporan daripada pengadu, seorang penjawat awam berusia 33 tahun, pada 2 September lepas bahawa dua pegawai bank berkenaan meminta RM7,000 untuk memudahkan permohonan pinjamannya.

Susulan penahanan itu, katanya, pihaknya menyerbu cawangan bank berkenaan di sini dan di Likas dan rumah seorang kakitangan bank di Kota Kinabalu.


"Hasil serbuan, sejumlah barang telah disita seperti sebuah komputer riba, sebuah komputer peribadi, enam buah telefon bimbit, sejumlah cap getah yang disyaki palsu dan dokumen-dokumen pinjaman peribadi di bank (berkenaan)," katanya dalam kenyataan ,malam semalam.

Menurut Shaharom Nizam, serbuan ke tiga premis serta rampasan pelbagai barangan berkenaan membawa kepada penahanan lima lagi pegawai bank itu yang berumur antara 26 hingga 29 tahun, semalam.

Katanya kelima-lima lelaki berkenaan ditahan antara jam 7.47 malam hingga jam 11.35 malam di pejabat SPRM Sabah.

Katanya tiga individu yang ditahan Selasa lepas telah ditahan reman selama enam hari bermula semalam manakala lima lagi suspek yang ditahan semalam telah ditahan reman tujuh hari bermula hari ini.

"Dimaklumkan bahawa hasil risikan selama beberapa minggu melalui Op Money oleh SPRM Sabah, tiga tangkapan dibuat terhadap tiga individu yang merupakan pekerja serta bekas kakitangan Bank Rakyat.

"Susulan itu, lima lagi kakitangan Bank Rakyat ditangkap kerana dipercayai menerima suapan selepas pinjaman diluluskan dan memalsukan dokumen," katakenyataan itu.


Kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 16(a)(A) Akta SPRM 2009.

1 comment:

aditya.aulia139@gmail.com said...

Assalamualaikum Wr. Wb.

WhatsApp Only::::{+33753893351}
Email:::::::::{aditya.aulia139@gmail.com}
{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan CREDIT UNION DAYA LESTARI via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}